"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 3 juli 2024

De Geelgors en de Zomertortel

Zomertortel

Vorig jaar heb ik een bezoekje gebracht aan de HJ Vogelkijkhutten in Emmen.
In twee hele grote volières vliegen allerlei prachtige vogelsoorten rond en
een aantal maanden geleden kreeg ik te horen dat ze er in 2024 mee stoppen.
Dus in 2024 de laatste kans om deze plek te bezoeken.

Emmen ligt nou niet bepaald naast de deur en omdat ik al vroeg in de ochtend
wil beginnen met fotograferen, zou ik dus ontzettend vroeg op moeten staan
om rond 06:30 uur te beginnen.
Dus plan ik er een overnachting bij.
Maar ja, dan komt het volgende probleem.
Het is een beetje zonde om dan pas laat op de dag aan te komen
en dan direct naar de B&B te gaan om vervolgens een beetje tv te kijken.

Nou weet ik dat je bij HJ Vogelkijkhutten ook een normale vogelhut kunt huren
en dat voor best een heel schappelijke prijs.
En ik weet ook dat daar weer hele andere soorten komen,
dan in bv de provincie Noord-Brabant.
Dus gauw kijken of ik twee dagen achter elkaar kan boeken en
dan dag1 in de normale hut en de volgende dag in de Bijeneterhut.
Nadat dit gelukt is, ga ik op de bewuste zondag van 06:30 uur richting Emmen.
Eerst even naar de B&B om eten en drinken in de koelkast te doen
en daarna naar de gewone vogelhut.
Om 09:30 uur ben ik volledig geïnstalleerd en kan een ontspannen dagje beginnen.

Goudvink

Bijna direct landt er een Goudvink voor de hut.
Het is de opmaat naar een heerlijke dag met veel verschillende vogelsoorten.

In mijn omgeving zie en hoor ik af en toe een Goudvink,
maar om ze te fotograferen, moet ik toch echt naar bijvoorbeeld Brabant.
En als er daar al eentje mooi voor de lens komt, dan blijft de
Goudvink meestal maar een paar tellen zitten om iets te drinken en
is dan direct weer foetsie.

Maar deze dag is de Goudvink een vaste gast en is ook zijn vrouw
met grote regelmaat voor de hut aanwezig.
Wat later op de dag komt er zelfs een tweede paartje langs en
dan heb ik zoveel Goudvinken gezien,
dat ik het eigenlijk wel een keertje genoeg vind.

Appelvink

Ik had de hut gehuurd om de dag op een relaxte manier door te brengen,
maar ook voor de soorten die hier gefotografeerd worden.
En dan specifiek voor de Geelgors.

Een soort die in het westen bijna niet voorkomt en tot een aantal jaren terug,
toch behoorlijk algemeen was in Drenthe.
Maar ook daar komt de klad er een beetje in en nemen de aantallen af.

Ik had van te voren gehoopt op meerdere kansen op de Geelgors,
maar hoe goed ik ook constant de boel in de gaten hield:
Geen geel vogeltje te bekennen.

Wel constant aanwezig waren de Vinken.
De Goudvink en gewone Vink heb ik de hele dag gezien,
de Appelvink en de Groenling kwamen sporadisch langs.

Groenling.

Hoewel de Appelvink zich af en toe liet zien,
was het toch erg lastig om hem fraai op de foto te krijgen.
Iedere keer bleef hij bij aankomst maar 2 tellen op een fraai plekje zitten,
waarna hij zich direct op het voer stortte.

Dus snel reageren en natuurlijk 4 van de 5 x net te laat.
Maar die ene die dan wel lukt, is dan wel extra lekker.

Appelvink

Huismus

Het aantal Huismussen viel een beetje tegen.
Rondom deze plek zijn meer dan genoeg nest-mogelijkheden,
maar waarschijnlijk is er in de omgeving meer dan genoeg te vinden.

Leuk werd het toen, bij uitzondering, een jong met de volwassen vogels meekwam.
Vaak blijven jongen in de dekking zitten en worden ze daar ook gevoerd.
Ik hoorde vorige week, dat jonge mussen voornamelijk met insecten gevoerd worden
en pas na verloop van tijd overgaan op een dieet van zaden.

Zoals ik wel vaker vermeld heb, boek ik dit soort hutten
het liefst zo kort mogelijk van te voren.
Ook deze keer heb ik dat gedaan, omdat ik dan
een klein beetje rekening kan houden met de weersomstandigheden.

Wanneer het zonnig en warm is,
heeft het aanwezige vijvertje vaak een grote aantrekkingskracht.

Zanglijster

De eerste die uitgebreid in bad gaat is een Zanglijster.
Meestal duurt een badsessie 30 seconden tot een minuut,
maar deze Zanglijster deed er wel 10 minuten over.

Vele vogels zouden deze Zanglijster gedurende de middag nog volgen.
Omdat de meeste zolang in het water bleven zitten,
rees bij mj al het vermoeden, dat de kans op een Sperwer of Havik niet zo groot zou zijn.

Maar ja, wie maalt daarom wanneer er meer dan genoeg te zien is?

Boompieper

In de omgeving van de hut nestelen Boompiepers.
Omdat dit deel van Nederland wat hoger gelegen is,
is het hier ook een stuk droger.
Dan zijn dit soort vijvertjes voor veel vogels een echte oase.

Inmiddels begint de spanning een beetje op te lopen.
Rond de hut hoor ik verschillende Wielewalen en ook een Koekoek.
Deze Wielewalen schijnen rondtrekkende, éénjarige mannen te zijn,
die een eigen plekje aan het zoeken zijn.

Iedere keer wanneer het kenmerkende geluid van ergens dichtbij de hut komt,
wurm ik mij in allerlei bochten om de gehele omgeving af te scannen.

Goudvink

Maar de Wielewalen blijven net buiten beeld en dus
richt ik mijn aandacht maar op de constant aanwezige Goudvinken.

Normaliter zit ik op het puntje van mijn stoel wanneer
ik een Goudvink aan hoor komen, maar nu gaat
het speciale er na een aantal uren wel vanaf.
Een luxe-probleem.

Goudvink

In een ver verlden moet iemand toch wel heel erg in de war geweest zijn,
toen de Nederlandse vogelnamen uitgedeeld werden.
Eigenlijk zou de Appelvink als Goudvink aangemerkt moeten worden,
want aan de vogel hierboven is weinig van een gouden kleur te ontdekken
Nee, dan is de Engelse naam in dit geval een stuk beter: "Stier-vink" vanwege die dikke nek.

Dan dient de volgende leuke soort zich aan.
In de verte zie ik een vogeltje op een tak zitten,
die ik niet zo snel op naam kan brengen.

Maar het vogeltje komt al snel richting het vijvertje en plonst het water in.

Gekraagde Roodstaart

Dan zie ik direct wat het is.
Tenminste, ik zie wat de achternaam is van de vogel.
Een Roodstaart.
Maar is het nou een Zwarte of een Gekraagde?

Het antwoord laat niet lang op zich wachten,
want het mannetje komt ook richting de vijver.

Gekraagde Roodstaart

Zodra het vrouwtje het water verlaat,
duikt het mannetje er direct in.
Nu ik het mannetje zie, is het helemaal duidelijk.
Een paartje Gekraagde Roodstaarten.

In een paar uurtjes zijn dat toch een aantal hele leuke soorten,
maar de koek was nog lang niet op.

Zwartkop

De Gekraagde Roodstaart is nog niet weg of
een mannetje Zwartkop laat zich zien.
Eerst heel kort want het vogeltje schrikt ergens van,
maar een paar minuten later is hij weer terug.

Zwartkop

Het water heeft een te grote aantrekkingskracht en het is waarschijnlijk 
het enige watertje dat geschikt is om in te badderende in de omtrek.

En de volgende badgast komt op bezoek.

Fitis

Eerst even zenuwachtig de kat uit de boom kijken en dan
en snelle duik en direct er weer vandoor.

Dan kun je op je vingers na tellen, dat hij waarschijnlijk snel terugkomt.

Fitis

Nog geen minuut later is hij terug, stapt voorzichtig weer het water in
en durft zich dan volledig onder te dompelen.

Goudvink

En altijd zijn daar weer de Goudvinken,
maar nu laat het vrouwtje zich ook fijn fotograferen.

Goudvink

Terwijl ik het mannetje dan maar weer op de foto zet,
zie ik in mijn ooghoek opeens iets geels.


Geelgors

En ja hoor, in het gras zie ik een Geelgors scharrelen.
Eindelijk daar is hij dan.
Zo in het gras is leuk voor een normale foto,
maar ik wil hem graag op een mooi dun takje.

Geelgors

Voorlopig zit dat er echter niet in en moet ik het stellen
met een Geelgors op een steen.
Ook leuk natuurlijk.

Geelgors

De Geelgors blijft op de grond scharrelen en doet zich tegoed
aan de zaadjes die op de grond gevallen zijn.

Geelgors

Ik blijf hoop houden op een Geelgors op een stokje,
maar de volgende gast gooit roet in het eten.

Buizerd

Een vogel waar ik nou net niet op zat te wachten.
Een Buizerd.
Angstaanjagend genoeg om de Geelgors te verjagen en
die liet zich de rest van de dag mooi niet meer zien.
Grrrrrrrrrr.

Als het nou nog een Havik of een Sperwer was geweest,
maar helaas is het maar een lompe Buizerd.

Door de jaren heen ben ik gewoon teveel verwend geraakt.

Gelukkig is de prooi niet zo groot en is
de Buizerd weer snel vertrokken.
Voor mij het teken om snel een beetje bij te voeren
en af te wachten of er nog meer verrassingen komen.

Gekraagde Roodstaart

Het paartje Gekraagde Roodstaarten komt als eerste tevoorschijn.
Op zo'n dag als deze verbaas ik mij toch constant
over al die mooie vogels die wij toch hebben in Nederland.

Gekraagde Roodstaart

Het is toch eeuwig zonde dat we hier met z'n allen
niet beter mee omgaan.

Gekraagde Roodstaart

Appelvink

De temperatuur gaat inmiddels richting de 26 graden en dat is
duidelijk te merken aan het aantal badgasten.
Overal gespetter en doorweekte vogeltjes.

Inmiddels gaat de klok richting 17:00 uur en begin ik trek te krijgen.
Ik twijfel om de spullen in te pakken en besluit nog een
half uurtje te wachten.
Ik hoop nog steeds op die Geelgors op een takje.
Maar ipv de Geelgors verschijnt er een zeldzaamheid.

Zomertortel

Een Zomertortel is een echte Zeldzaamheid geworden in ons land en
het is opwindend om er eentje in het wild voor de camera te krijgen.

Dan ben je toch even blij, dat de spullen nog niet in de tas zitten.

Zomertortel

De Zomertortel is allesbehalve schuw en gaat rustig zijn gangetje.
Ik besluit om te wachten totdat de Zomertortel vertrokken is,
want hoe vaak zal ik zo'n vogel nog in het wild zien?

Maar de afsluiter is een echte "klapper".

Raaf????

Opeens een grote zwarte vogel.
Geruisloos komt hij aanzweven, glanzende veren en
het is echt een knoeperd.
Formaatje Buizerd, die nog niet zolang gelden op dezelfde plek zat.

Ik kijk even snel op mijn schermpje naar de snavel en
vooral de bevedering daatop.
Dat is toch een Raaf???

Maar ja, ik heb de vogel niet gehoord en een Raaf
laat zich niet snel fotograferen op deze afstand.
De volgende dag bekijk ik de foto's thuis op de computer en
de twijgfel wordt groter en groter.
De staart duidt niet echt op een Raaf en de keelveren ontbreken ook.
Gauw advies gevraagd in een determinatie-groep en
de algemene mening is dat het een Zwarte Kraai is.
Helaas moet ik daar in meegaan.

Appelvink

Vlak voor het opruimen nog even een Appelvink op een mooi plekje meepikken
en daarna op naar de B&B.
Alhoewel, eerst ff langs de gele M.

Appelvink

De Hoogveenhut is eentje om aan te raden.
Een grote ingegraven container met genoeg ruimte voor 3 personen.
Niet een hut die je moet bezoeken met onbewolkt weer,
want de setting is een grote open plek.
Maar ja, dat heb je niet altijd voor het uitzoeken he.
Ik had zo'n 25 soorten voor de hut.
Niet alleen maar Kool- en Pimpelmezen, Vinken en Grote Bonte Spechten,
maar de iets specialere soorten zoals hierboven afgebeeld.
Een topplek!

In het volgende blog komen de vogels aan de beurt die
rondvliegen in de Bijeneter- en Themahut zoals Kleine Bonte Specht,
Bijeneter, Pestvogel en Wielewaal.

Tot de volgende keer,
René

3 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Dit is fantastisch. Wat een prachtige foto's!!
    Je hebt er wat moeite voor moeten doen en ook vroeg op pad, maar je hebt wel hele mooie resultaten vanuit deze hutten.
    Ik zat eerst een aantal vogelnamen op te schrijven maar uiteindelijk zijn al je foto's erg mooi en ook mooie soorten vogels.
    Je reisje naar Emmen is dus echt de moeite waard geweest.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,

    Appelvink neemt een bad, die vind ik het aller, allerleukst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. René,wat een heerlijke serie het is een lust om hem te volgen je inspanningen zijn rijkelijk beloond dit is nog eens een thuiskomer.

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html