"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 24 juli 2024

De Themahut in Emmen

 

Pestvogel

Vorig jaar ben ik uit nieuwsgierigheid naar de HJ Vogelkijkhutten in Emmen geweest.
De hoogveenhut uit mijn vorige blogpost is een normale vogelkijkhut,
maar de andere twee kijkhutten zijn enorme volières.
Dus vogels in gevangenschap.
De één vindt het niets, de ander heeft er geen problemen mee.
Ik zit er een beetje tussenin.
Het feit is wel dat wanneer je eenmaal bezig bent, je vanzelf enthousiast wordt.

Voorheen was de themahut apart van de Bijeneterhut, maar dit jaar
zijn die samengevoegd en voor de helft van de normale prijs te boeken.
Dit omdat ze er mee stoppen en dit dus het laatste jaar is.
Voor mij een reden om nog een keertje terug te gaan.

Omdat ik een dag eerder al in de Hoogveenhut geweest was en
overnacht had in een B&B in Emmen, kon ik al net na
zonsopkomst bij de hutten aanwezig zijn.

Nou zal het woord volière een hele negatieve klank hebben
 (dat had ik tot vorig jaar namelijk ook), maar het is 
niet te vergelijken met kooien zoals je in een dierentuin ziet.
De bijeneterhut is een landschapskooi van 1100 vierkant meter,
waarin diverse biotopen zijn nagemaakt.
De vogels zijn dan wel in gevangenschap, maar kunnen zich vrij bewegen
door de gehele kooi en daardoor best veel natuurlijk gedrag vertonen.
Uiteraard zijn er minder echte prooien aanwezig en daarom staan
overal bakjes met diverse soorten voer.

De Themahut in een grote vierkante kooi en een stuk kleiner 
dan de Bijeneterkooi. Toch ook hier aardig wat ruimte voor de vogels,
maar dus wel beduidend minder.
Omdat ik weet dan andere bezoekers eerst naar de Bijeneterhut zullen gaan,
plof ik neer in de Themahut. Dan is het nog lekker een paar uurtjes rustig
en heb ik alle ruimte.

Roodkeelnachtegaal

Ik word welkom gehete door een luid zingende Roodkeelnachtegaal.
Er is nog weinig licht, maar ik krijg hem toch aardig op de foto.
Je fotografeert vanuit een container, welke een stuk ingegraven is.
Je kijkt door spiegelglas, maar je steekt de camera door een gat dat
bedekt is met camouflagedoek.
De meeste vogels zijn aardig gewend aan de bezoekers,
maar ze blijven wel op hun hoede.
Dat geldt zeker voor het paartje Wielewalen.
Die blijven het liefst zo hoog mogelijk en tegen de achterwand met nest-mogelijkheden.
De kans dat die dichtbij komen is het grootst wanneer je alleen in de container zit
en er dus zo min mogelijk beweging en geluid is.

Hop

De kunst is om in dit soort omstandigheden een zo'n natuurlijk mogelijke foto te maken.
Nou is het ijzerwerk aardig weggewerkt met bomen en klimop,
maar dan nog is het oppassen geblazen.
De klimop zorgt namelijk voor een donkergroene en vlekkerige achtergrond en
wanneer je vogels bovenin de kooi fotografeert zie je al snel
het uiteinde van en ijzeren balk of de bovenkant van de kooi.

Het is dus goed inschatten op welke plekken je vogels wilt fotograferen en
je daar dan ook zoveel mogelijk aan houden.

De Hoppen nestelen weer in dezelfde stronk als vorig jaar,
maar de Middelste Bonte Spechten hebben een andere plek uitgekozen.
Helaas is dat dichtbij de achtergrond met klimop,
dus niet echt fotografeerbaar.
Gelukkig heb ik daar vorig jaar mooie foto's van kunnen maken. 

Kleine Bonte Specht

Nieuw in de Themahut tov vorig jaar is een paartje Kleine Bonte Spechten.
Een prachtige soort die je in het wild niet echt snel mooi voor je lens krijgt.

Alle vogels zijn natuurlijk geringd en ik heb op geen enkele foto
deze ringen weggepoetst. Natuurlijk heb ik wel geprobeerd om
ze zoveel mogelijk buiten beeld te houden, maar dat lukt niet altijd.

Kleine Bonte Specht

In sommige gevallen is het namelijk zo'n leuk of mooi beeld,
dat ik de foto gewoon plaats ondank dat er een ring in beeld is.
Dat is bv bij bovenstaande foto het geval.

Draaihals

Een tweede spechtensoort in de themahut is de Draaihals.
De Draaihals is een lastige klant om een beetje lekker op de foto te krijgen,
want meestal zit de vogel ergens bovenin luid te roepen.
Komt hij af en toe naar beneden, dan moet je hem maar net zien en
dat valt vaak niet mee vanwege zijn schutkleuren.
En dan moet hij ook net even lang genoeg blijven zitten op een aardig plekje.

Middelste Bonte Specht

Spechtensoort nummer 3 is de Middelste Bonte Specht.
Dit begint zo langzamerjhand een wat algemener soort te worden in Overijsel,
Noord-Brabant en Gelderland. Echter in het westen is dit een zeer zeldzame soort.

De kleine Bonte Specht is van het formaat Spreeuw/Merel en 
de middelste Bonte Specht is een fractie kleine dan de Grote Bonte Specht.

Nou is de Grote Bonte Specht een zeer algemene bosvogel en
hoef je weinig moeite te doen om hem ergens te fotograferen.
De Kleine en de Middelste zijn van de categorie Groene en Zwarte Specht
en gewoon erg lastig om mooi vast te leggen.

Hop

Een Hop in Nederland wordt steeds wat makkelijker.
Toen ik begon met fotograferen was een Hop in Nederland een unicum
en kon deze rekenen op vele geïnteresseerde fotografen.

Tegenwoordig zie je ze een stuk regelmatiger opduiken en zijn er zelfs
broedgevallen in Nederland.

Hop

Maar het blijft er toch eentje van de buitencategorie net als bv de Draaihals.
Ook zo'n soort die steeds vaker gezien wordt in ons land en
inmiddels al aardig wat broedparen in Nederland herbergt.

Maar hier zijn ze dus prachtig te bekijken en te fotograferen.
Tuurlijk is er geen enkele uitdaging om hem op de foto te krijgen,
maar het scheelt ook dat er geen tientallen
mensen door bossen heen gaan struinen om ze te proberen te vinden,
met alle verstoringen en vernielingen als gevolg.

Pestvogels

Een andere nieuwe soort tov vorig jaar is de Pestvogel.
De themahut heet zo, omdat er altijd in de zomer wat andere soorten 
in de kooi zaten dan in de winter.
In de winter zaten er bv Haakbekken in maar dus ook de Pestvogels.

Omdat ze ermee stoppen, zijn de Pestvogels als extraatje toegevoegd.
Overigens best vreemd om deze soort in de maand mei voor de lens te krijgen.

Inmiddels is het 9 uur en vertrek ik naar de Bijeneterhut, welke een 
meter of 100 verderop het terrein staat.
Alle plekjes in de container bij de broedwand van de Bijeneters
zijn bezet, dus ga ik maar eerst even kijken in de andere twee
hutten die ook gekoppeld zijn aan de Bijeneterhut.
Ik had namelijk op foto's van iemand anders gezien,
dat er een nestholte met jongen van de Kleine Bonte Specht
op een goed fotografeerbare plek is.

Maar meer over de Bijeneters en Kleine Bonte Spechten
in deel 2 van dit blogbericht.
In deze post is er alleen aandacht voor de Themahut.

Na een paar uurtjes in de drie hutten van de Bijeneterhut
ga ik weer richting de Themahut.
Ik wil wel wat betere foto's van de Pestvogels,
maar ook de Wielewaal heb ik nog niet goed gezien.
Ik weet dat het een beetje klinkt of je een
maaltijd gaat halen bij McDonalds of het verzamelen van Pokemons,
maar dat is het inderdaad ook een beetje.
Het is afstrepen op een bingokaart.
Het klinkt erg negatief zo,
maar in de praktijk valt dat enorm mee.

Porseleinhoen

Wanneer ik de deur van de themahut open, zie ik direct dat er een Porseleinhoen
aan het rondscharrelen is. Snel de camera voorzichtig door het gat steken en
van de gelegenheid gebruik maken.
Hoewel je in een volière fotografeert, wil dat niet zeggen dat je 
zomaar even alle soorten lekker op de plaat kunt zetten.
Een aantal vogels zijn gewoon erg lastig te fotograferen of
je nou in de natuur bent of op deze plek.
De Kuifmees zit ook hier niet stil, de Wielewaal blijft het liefst
bovenin zitten zingen en het Porseleinhoen houdt zich
het liefst verdekt op in de begroeiing.

Een aantal jaren geleden was het makkelijker om deze soort
in de Groene Jonker te fotograferen dan op deze plek.
Helaas zijn ze daar verdwenen.

Pestvogel

Vlak nadat het Porseleinhoen de dekking weer inloopt,
landt er een Pestvogel om een bad te nemen.
Nou heb ik een aantal keren Pestvogels in de winter kunnen fotograferen,
maar dan nemen ze niet snel een bad.

Pestvogel

En zoals bij zoveel dieren:
Wanneer er eentje het aandurft, komt de rest er acteraan.

Pestvogels

Hop

Net als vorig jaar probeer ik de Hop in vlucht te vangen op het moment
dat deze het nest in- of uitvliegt.
Alleen dit jaar is het een stuk lastiger, want de Hoppen kiezen een andere route
omdat er iets in de weg staat, wat er vorig jaar niet stond.
Omdat er ook eigenlijk te weinig licht is voor snelle sluitertijden,
blijft er op het eind van de rit 1 bruikbare foto over.
Zoals te zien zijn de staartveren aan vervanging toe.
De rui zal waarschijnlijk snel beginnen.

Draaihals

Opeens een Draaihals op korte afstand.
Er valt zoveel te zien en te fotograferen, dat je af en toe net weet waar je moet kijken.
En natuurlijk gebeurt op sommige momenten alles tegelijk.

Wielewaal

De vrouwelijke Wielewaal krijgt de zomer in de bol en wil nestmateriaal gaan verzamelen.
Ik heb begrepen dat ze normaliter ao schapenwol gebruiken,
maar dat is nu niet voorhanden.

Wielewaal

Ze scharrelt in de rondte en zoekt resten die naar haar gading zijn.
Natuurlijk leuk en interessant om te volgen, maar daar is dan 
zijn dan ook de Middelste Bonte Spechten.
Het blijkt dat het eerste legsel is mislukt en nu zijn ze bezig met een
een tweede broedsel. Voordat het zover is, moet er natuurlijk gepaard worden
en laten ze dat nou net aldoor op een afschuwelijk plek doen.

Helemaal bovenin de nok en dus niet te fotograferen.

Middelste Bonte Specht

De Middelste Bonte Specht is wel de hele dag erg actief.
Zoeken naar eten, de nestholte in orde maken en badderen.

Middelste Bonte Specht

Balkankwikstaart

Iedere keer kan er een verrassing opduiken.
De Sperwergrasmus, Kleine Zwartkop, en de Barmsijs zijn aanwezig, maar
laten zich niet makkelijk zien.

Europese Kanarie

De Europese Kanarie is wat dat betreft iets makkelijker,
want het paartje komt regelmatig een bad nemen.

Europese Kanarie

Om daarna uitgebreid ergens te gaan zitten poetsen.
Inmiddels is het al een stuk later op de dag en ik ben de enige die
nog aanwezig is op het terrein.
Dat betekent geen lopende en pratende mensen meer en
ik hoop dat de Wielewalen dan wat dichterbij komen.

Wielewaal

Terwijl ik nogmaals probeer om de Hop vliegend vast te leggen,
zie ik opeens de vrouwelijke Wielewaal weer rondscharrelen op de grond.
Weer op zoek naar nestmateriaal.

En dan komt ook het mannetje naar beneden.

Wielewaal

Eerst gaat hij op een enorm lelijke plek zitten en neem ik niet eens de moeite 
om hem te fotograferen. Die zou toch de prullenbak in gaan.

Een pas opgehangen appel lonkt voor de vogel en na een paar minuten
vliegt de Wielwaal naar die tak toe.
Tsja, net de enige plek waar de zonnestralen flink opvallen.
Het levert mij een paar foto's op, die niet optimaal zijn.
Toch krijgt de foto een plaatsje omdat het zo'n bijzondere vogel is.

Hij zit er een paar tellen en springt dan op de appel.
Weer een plek waar je geen foto van wilt hebben.
Een paar happen later vliegt hij weer weg.
Een prachtig dier en jammer dat hij tegenwoordig zo weinig voorkomt in ons land.
Wel heb ik het idee dat de Wielewaal weer meer gezien wordt,
echter is het fotograferen van deze vogel een enorme opgave.

Pestvogel

Porseleinhoen

Ik wilde al gaan opruimen en richting huis gaan, maar ik besluit nog een half uurtje te blijven.
Hopelijk komt de Wielewaal nog een keertje naar beneden nu het rustig is.

Ipv de Wielewaal komt het Porseleinhoen uit de dekking
en gaat uitgebreid aan de wandel.
Terwijl ik het Porseleinhoen van heel dichtbij op de foto zet,
zie ik schuin achter hem wat op de grond bewegen.

Ik rek mij uit en zie drie jonge Blauwborstjes die gevoerd worden door hun vader.
Net buiten het bereik van mijn camera.

Porseleinhoen

Na een best wel warme dag komen er nog wat vogels een bad nemen.

Middelste Bonte Specht

En waar de dag mee begon, sluit ik hem ook weer af.

Roodkeelnachtegaal

's Ochtends verwelkomde hij mij met zijn mooie zang en 19:00 uur,
zwaait de Roodkeelnachtegaal mij uit vanuit zijn bad.

Een terug reis van 2 uur n de auto ligt in het verschiet.
Heel jammer dat deze plek ophoudt met bestaan.

In deel 2 komen de vogels uit de Bijeneterhut aan bod met oa.:

Buidelmezen

Tot de volgende keer,
René

8 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Wat een gave serie is dit. Echt fantastisch al deze bijzondere vogels.
    Prachtig die Specht, Wielewaal en die Roodkeelnachtegaal. Wat fantastisch moet dat zijn geweest om die zo te kunnen fotograferen. Dikke complimenten René. Een mooie blogpost!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dit genieten niet alleen voor jou maar zeker ook voor iedereen die dit kan bekijken en zodoende mee kan beleven. maar wel heel jammer dat deze manier stopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herman Versteeg26 juli 2024 om 13:06

    Hooi René
    je weet ze wel te vinden mooi al die aparte vogels er zijn er bij die ik nog nooit gezien heb gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo René, jij laat hier even wat soorten zien zeg, soorten waar het hart van elke vogelfotograaf sneller van gaat kloppen. Oké, het is dan wel in een veredelde volière of kooi zoals jij dat zelf een beetje neerbuigend zegt, maar je moet de foto's natuurlijk dan nog maar weten te maken. Ik snap helemaal wat je bedoelt met dat een beetje er tussenin zitten voor wat betreft het denken over deze vorm van vogelfotografie, ik heb dat ook wel. Ben ook geen voorstander van fotograferen van b.v. roofvogelshows, maar toen ik laatst door een camerawinkel hiervoor werd uitgenodigd ben ik toch gegaan en ik had er een leuke dag. Ja en wat moet je nou van deze soorten zeggen, het zijn op enkele na allemaal soorten die je wellicht tijdens je hele fotografie carrière niet voor de lens krijgt. Recent fotografeerde ik na 15 jaar mijn eerste draaihals en oké, een kleine bonte specht, een middelste bonte en pestvogels kreeg ik ook wel eens voor de lens, maar wanneer zie je nu een roodkeelnachtegaal, een porseleinhoen, een balkankwikstaart en vooral een wielewaal. Het lijkt me heerlijk om die soorten eens uitgebreid en op je gemak te kunnen fotograferen en ik geloof meteen als je daar me bezig bent dat je totaal niet meer in de gaten hebt dat ze in gevangenschap leven. Je hebt je kansen daar uitstekend gepakt met prachtige foto's. Vroeg me nog wel even af of, na zoveel luxe en zo'n prachtige serie, je motivatie om deze soorten in het wild te zoeken niet wat afneemt. Maar... absoluut complimenten voor deze schitterende foto's.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hier laat je weer een prachtige serie zien, Rene.
    Ik vind mijnheer wielewaal op foto 25 fantastisch.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Het bezoek aan deze hutten is opnieuw de moeite waard geweest. Jammer dat je er zo ver voor moet rijden. Bij mij is het er door allerlei oorzaken nog steeds niet van gekomen. Wellicht ben ik zelfs te laat. Wat je laat zien is natuurlijk om te smullen, vooral als het gaat om soorten die je graag eens wilt zien maar tot nu toe zonder succes. Ook al komen soorten als wielwaal, hop en draaihals wat vaker voor, het valt niet mee om te te vinden , laat staan te fotograferen. Hoe je ook over deze hutten denkt, je hebt de vogels wel op een prachtige manier kunnen zien. Ik vind het opnieuw een schitterende serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Iedereen kan er wel wat van vinden, maar het is toch een traktatie om dit voorgeschoteld te krijgen...Er staat maar één soort op die ik nog niet heb gezien : de draaihals ( snik....wat een schaamsoort is dat voor mij...) Heerlijke foto's waarover je beschrijft dat het nog niet eenvoudig is ze zo op de plaat te krijgen. ik beloof het direct Jou is het helemaal gelukt. Voerende blauwborsten en parende wielewalen....op je netvlies bewaren..voor de rest staat alles er supermooi op! Ik heb genoten dit allemaal te lezen en te bewonderen.
    Gauw naar je volgende blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige serie. Hop, buidelmees, kleine bonte specht, noem maar op.. Allemaal prachtig. Leuke variatie aan soorten die je in de gewone vogelhutten niet ziet. Pestvogels heb je ook geweldig mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html