"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 2 april 2017

Dodaarzen

Dodaars

In mijn vorige blog deed ik verslag van de middag van het dagje fotograferen.
In dit blog komen de foto's van de ochtend.
Met waadpak aan ga ik op zoek naar de Dodaars.
Een schuw vogeltje en alleen goed te fotograferen vanuit een gecamoufleerde plek.
Ik heb er drie plekjes voor, maar het hutje van Ton is de meest ideale plek.

Op die plek huizen namelijk meerdere Dodaarzen.
In totaal 5 paartjes hebben daar een territorium,
terwijl op de andere plekken maar twee of drie exemplaren rondzwemmen.

Zittend tot mijn middel in het koude water is het even rustig afwachten.

In eerste instantie wil het niet zo lukken,
De Dodaarzen blijven te ver weg en zijn ook nog eens niet zo heel actief.

Meerkoet

Een drietal Meerkoeten zorgen voor afleiding.
Een paartje en een enkel mannetje zwemmen in de rondte.
Met enige regelmaat komt het tot een confrontatie tussen de twee mannetjes.

Het zijn kortstondige gevechtjes en het lukt niet om het echt fraai op de foto te krijgen.

Meerkoet

Maar een paar plaatje met het aannemen van een driegende houding is ook wel aardig
en helemaal wanneer dat rode oogje zo mooi afsteekt tegen het zwart en wit.

Maar de Dodaarzen zijn toch net wat leuker en uitdagender.

Paartje Dodaarzen

Maar als je lang genoeg wacht komen ze altijd wel een keertje iets dichterbij.
Alleen de afstand blijft voorlopig wel een probleem.
Niet dat ze niet af en toe dichtbij komen, maar dan komen ze zo
dichtbij dat ik niet eens kan scherpstellen.
Dan duiken ze ineens vlak voor mijn neus op en dan bedoel ik ook vlak voor mijn neus.

Dodaars

Eindelijk komt er dan toch een Dodaars op de juiste afstand.
Het vogeltje blijft ook nog even rustig dobberen.
Maar meer dan een beetje dobberen zit er ook niet in.

Dodaars

Een andere Dodaars heeft er wel meer zin in en komt langzaam maar zeker dichterbij.
Het zonnetje verdwijnt een beetje en dat lijkt het sein voor de andere vogels 
om toch iets actiever te worden.

Dodaars

Hoewel de territoria verdeeld zijn, worden er nu toch wat verkenningstochtjes uitgevoerd.
Soms door 1 vogel en soms door een paartje.
Het zorgt wel voor wat spanningen en af en toe rent er een Dodaars
over het water om een ander exemplaar te verjagen.

De momenten voor de mooie actiefoto, maar het gaat altijd
te snel voor mijn camera en lens.
Tientallen "net niet"-foto's heb ik ervan, maar dan is het opspattende water
scherp en de Dodaars net niet.


Zoals ik al eerder schreef, als je maar lang genoeg wacht, komt er
altijd wel eentje precies op de juiste afstand.
Een hoop vogels kunnen je lokken, maar met Dodaarzen is dat een stuk lastiger.


Hoewel ik een waadpak aan heb, is het toch erg koud.
Toch probeer ik net zolang vol te houden, totdat ik in ieder geval 
een paar echt lekkere plaatjes heb kunnen maken.

Eindelijk komt er dan toch eentje precies op de gewilde afstand.
Zachtjes zeg ik dat hij nu ver genoeg is en dat hij mag gaan jagen of poetsen.
Mooi niet, denkt het kleine fuutje en zwemt nog een stukkie door.


Tsja, dan zit er niets anders op dan maar een portretje te maken.
Ik vraag nog heel zachtjes of hij/zij een metertje terug wil zwemmen,
maar ipv afstand te nemen, besluit het vogeltje lekker
vlak voor mijn neus op jacht te gaan.


Omdat er verder toch niet zo heel veel gebeurt, besluit ik om maar
iets anders te gaan doen.
Ik ga richting de polder om eens te kijken of de Grutto's
hun broedplekken al ingenomen hebben.

Wanneer ik daar aankom, zie ik een dode gans liggen in een weiland.
Niet echt op een ideale plek, maar ik blijf toch maar even wachten.
Ik weet dat hier zowel een Buizerd als een Torenvalk een territorium heeft.

Duiven

Als je niet zeker weet of er een bepaalde soort komt waar je hem wilt hebben,
is het lastig om geduldig te zijn.
Maar ik moet tenslotte ook eten en dat combineer ik dan maar.

Een overvliegende groep Duiven en even later een groep Ganzen
vormen nog een leuke afleiding, maar de dode gans blijft onaangeroerd,

Vlucht Ganzen

Dan maar even een een verkenningstochtje tussendoor en later nog een keertje proberen.
In deze polder wordt enorm veel gedaan aan natuurbeheer.
Op diverse plekken worden broedhopen aangelegd voor de Ringslangen.
Ik ga even kijken of er al slangen te zien zijn, want dat blijft
toch ook iedere keer weer leuk

Maar de slangen laten zich nog niet zien of ze zijn al zodanig opgewarmd,
dat ze inmiddels al aan het jagen zijn.

Dan maar weer een kijkje nemen bij de dode gans.
En ja hoor, bingo!

Buizerd

Een Buizerd heeft de dode gans gevonden en begint deze te plukken en
gelijktijdig neemt hij ook af en toe een hapje.


Helaas blijft dit tafereel niet onopgemerkt.
Ik zie dat de Buizerd ergens op reageert en zie iemand van een fiets afstappen.

Buizerd

De Buizerd neemt nog een hap en ik heb de hoop dat de afgestapte fietser
een beetje een snugger persoon is en begrijpt dat je zo'n
vogel heel rustig moet benaderen of gewoon op afstand blijven.

Maar nee hoor, de persoon gaat met grote stappen op de Buizerd af
en voordat hij de camera ook maar kan richten is de vogel gevlogen.

Ik bedank de man heel subtiel en zie dat de Buizerd 100 meter verder
op een paaltje gaat zitten.
Ik heb hem niet meer terug gezien bij de dode gans.

De rest van deze dag stond beschreven in mij vorige blog.

In een volgende blog wederom een verslag van een volledige dag
op pad met de camera.

Dan oa aandacht voor:

Waterspreeuw

Tot de volgende keer,
René











11 opmerkingen:

  1. Ha René,
    als je alleen jouw moppertekst leest, zou je denken dat je er echt niets van gebakken had.
    Dat klopt totaal niet met de beelden die je laat zien. Wauwie... wat een standpunt, prachtig licht, gouden water, zo leuk die dodaarsjes en dan ook nog een paar super-close-ups, zelfs van het deel waar de dodaars zijn naam aan te danken heeft... Droomfoto's, supermooi.
    Die actiefoto's gaan je vast ook nog eens lukken. Het is wel ontzettend leuk om te zien, als ze zo over het water rennen.
    Buizerd aan de maaltijd heb je er ook mooi op. Jammer (voor jou en voor de buizerd), dat dat maar zo kort duurde. De overvliegende duiven zijn ook leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals altijd leest je verhaal weer als een speer.
    Ongelooflijk hoeveel jij op één dag hebt kunnen fotograferen, en dat terwijl je toch vaak lange tijd moet wachten.
    Hoe dan ook, de resultaten mogen er zijn, de Dodaars lijkt in goud te zwemmen en het vogeltje zelf kleurt daar perfect bij. Een van de mooiste is voor mij nr 6, mooie compositie, lichtje in het oogje, heerlijke plaat.
    De beelden van buizerd-met-gans mogen er ook zijn, jammer dat de boel weer verstoord werd.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René, Een dodaars is toch wel een heel mooi fuutje, wat ik ook graag tegenkom, maar helaas idd nogal schuw, dus meestal een foto op afstand. Een waadpak gaat mij wel iets te ver. Je laat hier een schitterende fotoserie zien. Maar de buizerd is ook heel fraai hoor! Mooi dat licht in het oog op foto 15. Mooi die vlucht duiven en de vertrekkende ganzen en je meerkoet, ach als je toch moet wachten ;-) maar wel heel mooi geplaat!. De waterspreeuw heb ik wel eens gezien, maar is nog steeds een foto-wenssoort. Ben benieuwd naar je volgende blogje de preview beloofd veel ;-)
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Nou, dat zijn toch hele mooie opnames om mee thuis te komen. Fantastisch ook die opnames met die Dodaarzen.
    Vooral met die mooie egale gouden kleuren op dat stilstaande water. Echt super.
    Die buizerd aan het avondmaal is natuurlijk ook te gek.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rene
    wat heb je die dodaars er goed op en zo dicht bij en wat heb je altijd een geluk om al die mooie foto's te kunnen maken het zijn weer erg mooie opnames.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je toch een hoop geduld, en dat wordt beloond met prachtige foto's. Ik wist het wel dat je tegen de vogels praat, heb je al eens gevraagd of ze een koprol willen maken..?? geeft een heel apart beeld.

    En wat goed dat je even bent blijven wachten, de buizerd had trek in het hapje. Prachtig om te zien hoe de natuur het weer allemaal opruimt.

    Ik heb genoten van het schattige koppie.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Prachtige serie foto's laat je weer zien.
    Ik ben helemaal weg van de dodaars.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René,
    Je hebt er heel wat voor over gehad om de beelden van de dodaarsjes te kunnen maken maar het resultaat is schitterend. Het moet wel bijzonder voelen om zo in het water te zitten en de vogels toch vrij dichtbij je te zien. Wat een klojo die de buizerd kwam verjagen. Gelukkig had je al een paar beelden, maar het is wel duidelijk dat de ander er niets van begrepen heeft. De waterspreeuw heeft een fraaie plaat opgeleverd, ik ben uiteraard benieuwd naar de rest. Mijn platen staan morgen op mijn blog.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, wat heb je weer prachtige foto's gemaakt René.
    Dit is weer puur genieten op je site.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Ben ik even blij dat je de dodaarsen al zo gaaf gefotografeerd hebt! Ik zie mezelf nog niet zo gauw in een waadpak tot mijn middel in het koude water gaan staan voor een foto van zo'n klein eendje. Dat gaat me net iets te ver. Maar het resultaat is er wel naar: likkebaardend mooie kiekjes laat je hier zien. Niet dat ik het nou zo'n mooi beestje vind, maar gewoon, de hele setting en het licht. Prachtig. Met het portretje als hoogtepunt (hoewel de duikfoto ook wel grappig is).
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je openingsfoto is natuurlijk een plaatje!
    wat kon je deze mooie dodaars van dichtbij fotograferen!@!!
    De meerkoet heb je ook in een heel mooi standpunt maar de dodaars winnen eht deze keer hahaha...
    Buizerd met prooi is ook al zo leuk om te zien. Knap staaltje fotografie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html