"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 10 april 2017

De Waterspreeuw en de Blauwborst

Waterspreeuw

Eind maart kan ik weer een dagje vrij nemen.
Alleen komt dan weer de vraag: "Waar zal ik naartoe gaan?"
Ik moet 's ochtends eerst mijn vrouw naar haar werk brengen en omdat
dit in de richting is van de Amsterdamse Waterleidingduinen ga
ik op internet eerst eens kijken of daar iets te zien valt.

Groot is mijn verrassing dat er een Waterspreeuw wordt gemeld.
Nou doen die wel eens vaker Nederland aan, maar dan alleen in hartje winter.
Eind maart is echt een uitzondering en het kan niet anders dan een doortrekker zijn.
Daar moet je dus snel bij zijn en ik plan mijn vrije dag zo snel mogelijk.

Dus ga ik op 28 maart rond 08:45 uur de AWD binnen.
De Waterspreeuw is op twee plekken gezien en natuurlijk kies ik
net de verkeerde plek om eerst naar toe te lopen.

Van plek 1 naar plek 2 is ongeveer 20 minuten lopen.
Iets voorbij de helft kom ik Kees (http://dommelvos.blogspot.nl/) tegen.
De vogel zou mijn kant op gevlogen moeten zijn, maar ik heb hem niet gezien.
Hij zal toch al niet gevlogen zijn he?
Samen lopen we dan maar richting plek 2 en gelukkig komen we 
de Waterspreeuw betrekkelijk snel tegen.

Waterspreeuw

Hoewel de vogel niet echt schuw is, is hij ook niet echt tam te noemen.
Een iets te wilde benadering en de Waterspreeuw vliegt gewoon 10 meter verder.
Dus rustig een stukje dichterbij kruipen en dan blijft de vogel
gelukkig wel zitten waar hij zat.

Waterspreeuw

De Waterspreeuw foerageert langs een betonnen kanaaltje en dat maakt het lastig
om een laag standpunt in te nemen. Ik schuif zover mogelijk naar de waterkant
en daarbij ga ik net even te ver. Een voet in het water is het resultaat en de rest van de dag
wordt het dus wandelen met een natte sok. 

Waterspreeuw


De zijkanten van het kanaaltje zijn bespoten met kalk en samen met de
strakke waterspiegeling geeft het een winters effect.
Sneeuw en ijs eind maart in de AWD ;-)

Hierbij komt het bovendeel van de Waterspreeuw net in het zonlicht,
maar voor de rest kiest de vogel er voor om in de schaduw te blijven.
Dat maakt het nog lastiger, want ik moet het doen met maar 1/250 ste of minder als sluitertijd.


Hoewel de Waterspreeuw een zeldzame verschijning is in Nederland,
trekt deze vogel toch erg weinig kijkers.
Er komen zo maar honderd mensen op een groep pestvogels af (en die zie je toch vaker
in Nederland), terwijl Kees en ik nu in betrekkelijke rust kunnen fotograferen..  


Heerlijk om je eigen gang te kunnen gaan en alleen rekening 
met de vogel te hoeven houden.
Heel af en toe blijft de Waterspreeuw voor langere tijd 
op dezelfde plek zitten, maar vaker verhuist de vogel na een paar minuten 
naar een volgende plek.

Dus lig je eindelijk in de juiste positie, gaat de vogel weer een paar meter
verderop zoeken naar eten.


Dat zoeken naar eten blijft een fascinerend gezicht bij de Waterspreeuw.
Gewoon staand met zijn kop onder water of af en toe
snel zwemmend achter een prooi aan.


Het gebrek aan belangstelling voor de Waterspreeuw ligt misschien
wel aan de kleuren van deze vogel.
Zwart, bruin en wit is waarschijnlijk niet zo aantrekkelijk.

De Waterspreeuw vindt het op een bepaald moment wel mooi geweest
en vliegt richting de plek waar ik in de ochtend begonnen was.

Kees vindt het wel mooi geweest en gaat wat anders doen.
Omdat mijn auto bij Pannenland staat, moet ik toch de kant
op waar de Waterspreeuw naar toe vloog


Tijdens mijn wandeltochtje zie ik de Waterspreeuw nog regelmatig
ergens zitten. Dan is het natuurlijk wel leuk om wat andersoortige plaatjes te schieten.




Grappig is dat de vogel constant even stopt bij de kleine bruggetjes 
in het betonnen kanaaltje. Daar zullen ongetwijfeld de meeste
prooidiertjes rond zwemmen.


Maar mooie foto's van een Waterspreeuw in een leuk stroomversnellinkje
zitten er in de AWD helaas niet in.
Misschien deze zomer in Frankrijk dan maar.

Inmiddels is het 11:15 uur en probeer iets te bedenken voor de rest van de dag.

Boomleeuwerik

Op weg naar de uitgang kom ik nog een Boomleeuwerik tegen en terwijl ik
deze probeer te fotograferen, vliegt er een Lepelaar over.

Nu ik toch in de buurt ben, kan ik wel even bij
de Lepelaarskolonie kijken.
Het ligt ook nog eens op mijn route richting Amsterdam.

Paartje Lepelaars

Ik weet wel dat het op dit tijdstip onmogelijk is om een echt mooie foto te maken,
maar het kijken naar de Lepelaars is al erg leuk.
Ik heb het idee dat het er meer zijn dan voorgaande jaren.
Toch opvallend dat deze vogels zo dicht bij de snelweg broeden en dat al
jaren achtereen.  Het is helaas net even te ver om
er een keertje in de avond naartoe te rijden, op een tijdstip
dat je geen last van tegenlicht hebt.

Vanwege het slechte licht heeft het geen zin om hier langer te blijven hangen.

Eind maart is de tijd dat de Blauwborsten terugkeren naar Nederland en
dat lijkt mij een leuk uitje voor de rest van de dag.

Er zijn een aantal plekken in en rond Amsterdam waar Blauwborsten
al jaren te zien zijn en ook nestelen.

Ik kies er eentje uit en op weg daar naar toe,
kom ik nog een paartje Grutto's tegen.

Grutto (man)

Wanneer ik een Grutto op een mooi plekje zie staan,
dan moet ik gewoon even stoppen en er wat foto's van maken.
Prachtige, sierlijke vogels zijn het en het zou toch eeuwig zonde zijn,
wanneer deze vogel niet meer in Nederland te zien zou zijn.

Grutto (vrouw)

Aangekomen op de uitgekozen plek is het even zoeken, maar op
een bepaald moment hoor ik dan toch een aarzelende gezang van een Blauwborst.

Ze hebben duidelijk nog niet de zomer in hun bol.

Blauwborst

Ik vind twee Blauwborsten in het gebiedje en de ene is beter benaderbaar dan de ander.
De ene blijft betrekkelijk rustig zitten wanneer hij begint te zingen,
terwijl de ander al op de vlucht gaat wanneer je met je ogen knippert.


Wat niet veel mensen weten, is dat de Blauwborst een uitstekende imitator is.
Deze Blauwborsten weten mij in eerste instantie behoorlijk in de maling te nemen.

In de tijd dat ik in het gebied ben, hoor ik de imitaties van
een Baardman, een IJsvogel en een Fazant.
Het is echt net of die vogels aanwezig zijn, maar
het is duidelijk dat de Blauwborsten dit geluid maken. 

Blauwborst

Maar zingen kunnen ze als de beste en je pikt ze er zo tussenuit.
Ze zijn nog niet zover dat ze constant vanaf een vaste zangplek te bewonderen zijn.
Meestal blijven ze nog laag in het riet en komen ze heel af en toe even vrij.

Blauwborst

Maar deze plek belooft nog wat voor de komende tijd.
Een plek waar niet alleen de Blauwborst te zien is, maar ook
genoeg andere vogelsoorten.

Blauwborst zingend op de brugleuning

Een volgend blog zal gewijd zijn aan de vogels in dit gebiedje.

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Hoi René,
    Dat is een bijzondere vogel die waterspreeuw. Dat moet geweldig zijn dat je die daar zo hebt kunnen fotograferen.
    Ook die zingende blauwborst heb je mooi te pakken. Maar je opnames van die grutto's vind ik de mooiste. Prachtig die kleuren en grappig ook die pose zo op één poot. Super!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,

    Wederom een blogje met supermooie platen. De Waterspreeuw heb je er prima op staan, vooral vanaf foto nr 8 vind ik ze heel fraai. Ondanks dat zo'n bruggetje niet echt natuurlijk overkomt vind ik dat toch 2 van de mooiere. Inderdaad maar lekker in Frankrijk gaan zoeken!
    De Lepelaars vallen toch ook niet tegen, ondanks dat moeilijke tegenlicht ter plaatse... Grutto's ook heel fraai in beeld gezet en dan natuurlijk de jaloersmakende Blauwborst. Maar die heb ik inmiddels ook gevonden ;-)
    Groet, Dick (met nogmaals dank voor de 'rondleiding')

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rene
    mooie foto's van al die zomergasten mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Schitterende serie foto's laat je weer zien.
    De Waterspreeuw vind ik echt super, vooral foto 12.
    Ook de Blauwborst heb je perfect vast gelegd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foto 12 vind ik de mooiste van de Waterspreeuw, een prachtig vogeltje dat ik alleen maar ken uit de dierentuin. De Blauwborst staat er schitterend op wat een mooi diertje, nog nooit gezien of gehoord, prachtig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Het was inderdaad even zoeken om de waterspreeuw te vinden maar het was beslist de moeite waard. Jij laat hier een aantal platen zien die veel lijken op de mijne. Op zich niet zo'n verrassing als je van vrijwel de zelfde plek fotografeert. Maar zo'n laag standpunt als jij heb ik niet gekozen. Dat levert voor beiden een voordeel op: jij hebt mooiere beelden door dat lage standpunt, ik heb de hele dag droge voeten gehouden. De beelden waarbij het zonlicht gunstig viel heeft duidelijk de mooiste beelden opgeleverd. Nr's 1, 8, 9 en 12 vind ik de mooiste.
    We mogen blij zijn dat we de kans gekregen hebben. Bovendien was het leuk om elkaar weer eens te treffen.
    De lepelaars heb ik dit jaar niet opgezocht, volgend jaar maar weer. De grutto's hebben je knappe platen opgeleverd, net als de blauwborst.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rene, Prachtige dag heb je gehad, ondanks het ongelukje. De een haalt een wit voetje, de ander een nat ;-) Het gaf je wel de mogelijkheid tot mooie lage standpunten en dat wil je toch graag. Prachtige kleuren bij 1 en 12. Ook 8 is heel mooi. lepelaars en grutto's zijn mooie "bijvangsten". De blauwborsten weer jaloersmakend. Super om ze zo (18, 20 en 22) te fotograferen!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René, pffft wat staat die waterspreeuw er prachtig op! Ik vind het een geweldig mooie vogel en de foto's met de warme achtergrond wel mooier dan de "ijzige" hoewel die ook mooi zijn hoor. Maar dat warme bruingeel bekijkt heel prettig. Wat heb je veel mooie foto's kunnen maken, lucky you! De blauwborst staat er ook al zo geweldig op. Zingend, dat wilde je toch ;-)) Alleen met een breed uitgewaaierd staartje ontbreekt nog, want op die foto zingt ie niet, dus bijna je wens geheel vervuld. Die kans komt nog wel. Ik hoop die ook nog te krijgen. Ik ben vol vertrouwen. De lepelaars vind ik mooi zo tegen die donkere bomen en die vage achtergrond. En je grutto's zijn ook weer plaatjes!
    Maar de show steelt hier toch echt de waterspreeuw. Genieten hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,

    een prachtig blog met een mooie varia aan vogels.
    De waterspreeuw is echt een hele mooie en alleen al het feit dat je deze niet vaak ziet maakt dat je hem graag wilt fotograferen. De zingende blauwborst is natuurlijk helemaal gaaf om te zien en om vast te leggen. Prachtige serie overigens. De lepelaars zijn daar ook vaak lastig tussen al die takken maar je foto is wel geslaagd :-) De grutto's zijn super om weer te zien. Jammer dat ze zo hard achteruit gaan.
    Een heel mooi blog die ik met plezier heb gelezen en bekeken.

    Groetjes, Helma

    PS zal zo je eerdere blog nog bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha René,
    prachtige platen weer van een gevarieerde vogeldag. Leuk dat je die waterspreeuw nog getroffen hebt; en ook in alle rust hebt kunnen fotograferen. Foto 10 is mooi door het licht erachter, foto 11 vind ik de mooiste. Wat een sierlijke houding heeft hij daar. Grutto en zingende blauwborst heb je er ook mooi opstaan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waauw, die waterspreeuw, daar ben ik toch wel wat jaloers op, kon geen vrij krijgen en toen ik wel vrij was, was de vogel alweer weg. Prachtige foto's. Ook de lepelaarsfoto vind ik ondanks het slechte licht erg mooi (lief). De grutto is ook prachtig, die heb ik dit jaar nog niet mooi kunnen kieken, en de blauwborst is een prachtige afsluiter, mooi vrij in het riet.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De waterspreeuw en de blauwborst, twee soorten die ik nog op mijn wensenlijstje heb staan.
    Pracht foto's heb je er van gemaakt.
    Fijne paasdagen, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjonge René,je bent zelf nog niet echt tevreden over je waterspreeuwfoto's, maar zou ze graag gemaakt hebben zoals foto 1 of 12, heerlijke opnamen ook van de grutto en de blauwborst. Wat een leuke informatie trouwens over de blauwborst, ik wist niet dat ze zo goed konden imiteren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om de Waterspreeuw weer eens te zien, gaaf dat je hem gevonden hebt en je hebt er een aantal mooie platen van kunnen maken, bij 1 en 12 is de achtergrond erg mooi, de witte kalk op het beton is een beetje jammer, maar 8 en 10 zijn ook fraaie beelden.
    Grutto's zijn altijd weer leuk om te zien, de lepelaars hoop ik ook nog even te gaan zien en de blauwborst, tja, daar zou ik ook eens naar op zoek moeten gaan, maar ja, er bloeien ook steeds zulke leuke bloemetjes hè? ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Rene
    Weer een geweldig mooie vogelserie.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html