"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 23 april 2017

Rietland


Zonsopkomst 

Mijn vorige blog eindigde ik met een aantal foto's van Blauwborsten.
Een prachtig vogeltje en eentje waarvan ik nog graag de ultieme foto wil maken.
Een zingende Blauwborst met gewaaierde staart op een rietpluim.

Dat probeer ik inmiddels al een aantal jaren voor elkaar te krijgen,
maar dat is nog niet zo simpel.
Een zingende Blauwborst is relatief makkelijk.
Ook het fotograferen van deze vogel in een rietpluim is niet zo'n zware taak.
De gewaaierde staart wordt al lastiger, want inmiddels heb ik het idee dat
een Blauwborst dat alleen maar doet wanneer er een concurrent in de omgeving is.

Wanneer ik namelijk twee mannetjes binnen een meter of 10 hoorde zingen,
zag ik ook dat de staartpennen uitgezet werden.

Gelukkig heb ik een plekje gevonden waar 4 Blauwborsten neergestreken zijn.

Zonsopkomst (deze foto is 5 minuten voor bovenstaande foto gemaakt)

Ik heb weer een dagje vrijaf genomen en het beloofd een prachtige dag te worden.
Niet zozeer om te fotograferen echter, want veel zon is daarvoor niet zo geschikt.

Op de plek waar ik naartoe ga, kun je prachtig de zon op zien komen.
Helaas ben ik iedere keer net even te laat voor een plaatje met de zon 
die net voor de helft te zien is.

De vorige keer dat ik in dit gebiedje was, hoorde ik enkel Blauwborsten zingen.
Nu merk ik al snel dat er ook weer andere vogels terug zijn in Nederland.
De Rietzangers komen overal bovenuit met hun gezang en dat
maakt het lastig om de Blauwborsten te horen.

Inmiddels weet ik waar ik exact moet zijn voor de mooiste Blauwborst locatie,
maar ik heb niet de discipline om er rechtstreeks naartoe te lopen.

Rietzanger

Met een opkomende zon kun je van die fijne tegenlichtfoto's maken.
De bedoeling was om het silhouet in de opkomende zon te krijgen,
maar dan moet het vogeltje wel net op het juiste plekkie gaan zitten zingen.

Rietzanger

Een iets ander standpunt zorgt ervoor dat je mooi strijklicht krijgt op de vogel.
Grappig dat je op die manier zo'n andere sfeer kunt krijgen enkel door
een stapje naar links of rechts te zetten.

In de verte hoor ik het geluid van vliegende Knobbelzwanen.
Drie stuks zijn het en ze komen echt recht op mij af.

Knobbelzwanen

Dan blijkt direct de tekortkoming van camera en lens.
Net als bij de meeste camera's heeft mijn set moeite om scherp te stellen
(en scherp te blijven stellen) op een onderwerp dat recht op je af komt.
Soms heb je een mazzeltje er tussen zitten, maar voor echt scherpe opnames
is een camera uit het topsegment nodig.

Gelukkig vliegen ze niet ver weg langs mijn positie.
Helaas vliegt de bovenste Knobbelzwaan net buiten het scherptegebied.

Het blijven imposante vogels wanneer ze zo dicht langs je heen vliegen.

Riertzanger

De Rietzangers zingen uitbundig en overstemmen de andere vogels geheel.
Op mijn weg richting de Blauwborst kom ik diverse Rietzangers tegen.
Wanneer je langs loopt duiken ze vaak onderin het riet of vliegen weg.
Het is echter een kwestie van geduld totdat de vogel zijn plek weer inneemt.

Gewoon eventjes rustig wachten en niet bewegen is het devies.

Rietzanger

Maar de standpunten met ietsje tegenlicht bevallen mij toch meer.
De oranje/paarse gloed geeft iets extra's, vooral ook omdat de Rietzanger
zelf niet zo heel fraai gekleurd is.

Rietzanger

En wederom hoor ik het geluid van vliegende Knobbelzwanen.
Nu komen ze vanaf de andere kant aanvliegen en dat zorgt voor een mooie achtergrond.

Knobbelzwanen

Wanneer de zwanen in de verte verdwenen zijn, ga ik dan eindelijk richting
de plek waar die ene Blauwborst zich zo mooi kan laten zien.

Op dat plekje heb ik de zon in mijn rug en komt ook nog regelmatig
een tweede mannetje langs vliegen.

Maar het blijkt dat de twee mannetjes zich net op een iets ander plekje bevinden.
En laat op dat plekje nou net teveel riet staan en is het ook nog lastig
om een mooi standpunt in te nemen.

Blauwborst

En natuurlijk gaat de Blauwborst op 1 van de lelijkste plekjes zitten met
een uitgewaaierde staart.

Blauwborst
 (het andere mannetje zit twee meter hoger in het riet)

En natuurlijk begint die Blauwborst dan ook nog eens te zingen met zijn
rug grotendeels naar mij toe.
Bijna de situatie zoals ik hem wil hebben.
Prachtig om te zien, maar niet de foto die ik al zo lang in gedachte heb.

Gaat het dit jaar nog lukken om het ideale plaatje te maken?

De Blauwborsten nemen allebei hun eigen plekje weer in en ik 
ga ook de positie innemen, waar ik verwacht de mooiste foto te kunnen maken.

Rietgors

Ook de Rietgorzen zijn hier in behoorlijke aantallen te vinden.
Vooral in zomerkleed een mooi vogeltje met de diverse bruine kleuren en 
de fraaie zwarte kop. 

Maar de focus ligt op de Blauwborst.
Het moet toch een keertje lukken........


Blauwborst

"Nou nog ietsje omhoog en de staartveren spreiden"; hoor ik mijzelf zeggen.

Blauwborst

Dit exemplaar blijft uitbundig zingen en vaak op een mooi plekje.
Maar zolang er geen concurrent in de buurt is, blijven de staartveren gesloten.

In mijn vorige blogschreef ik dat de Blauwborst een goede imitator is
en dat er twee Blauwborsten waren die imitaties lieten horen.
Ik hoorde toen het geluid van een IJsvogel, Baardman en een Fazant,
maar deze dag niets van dit alles.
Gewoon de normale Blauwborst geluiden.

Blauwborst

Ik doorkruis het kleine gebiedje meerdere keren en zie ook
alle aanwezige Blauwborsten meerdere malen.

Ze zijn betrekkelijk makkelijk te spotten van een afstand,
omdat ze nogal donker van kleur zijn.
Dat onderscheidt ze zeer duidelijk van de andere rietvogels.

Blauwborst


Hoewel ik vandaag veel foto's maak van Blauwborsten zit de ultieme plaat er weer niet bij.
Tijdens een ander tripje (iets meer dan een week later) lukt het mij eindelijk
om de gewenste foto te maken, maar was de afstand
net eventjes te ver naar mijn smaak.
Heerlijk om toch nog wat te zeuren te hebben en
dus een reden om volgend jaar wederom op pad te gaan ;-)
Die foto werd gemaakt tijdens een tripje met Dick Vermeij en zal in een later blogje te zien zijn.

Rietgors

Buiten de 4 Blauwborsten en heel veel Rietzangers zijn er ook
een aantal Rietgorzen in het gebiedje te vinden.
Niet zo'n heel spannend vogeltje, maar als ze op een lekker plekje
gaan zitten, dan neem je dat toch eventjes mee.

Rietgors

Eén van de aanwezige Rietgorzen heeft zijn favoriete stekje gevonden
dichtbij het pad dat door het gebiedje loopt.
Wanneer ik een Blauwborst aan de andere kant van dat pad aan
het fotograferen ben, hoor ik achter mij het gefluit van de Rietgors.

Rietgors

Ik draai mij rustig om en zet langzaam een paar stappen richting de Rietgors.
Hij blijft gewoon rustig door zingen en trekt zich weinig van mij aan.

Rietgors

Inmiddels is het bijna middag en laten de Blauwborsten zich minder horen en zien.
Ik besluit een verkenningstochtje te maken en op zoek te gaan naar Gele Kwikstaarten
en andere teruggekeerde vogels.

Gele Kwikstaart

Op dezelfde plek als vorig jaar vind ik al snel een Gele Kwikstaart.
De vogel komt nog niet mooi dichtbij, maar een leuk plaatje met
gele bloemetjes zit er gelukkig wel in.

Gele Kwikstaart

Verder is het deze middag meer van hetzelfde en zullen die foto's
dan ook geen plaatsje krijgen in dit blogje.

Bergeend (vrouw)

Ik wil nog graag proberen om een Blauwborst in de ondergaande zon te fotograferen
en ga daarom nogmaals die richting op.

In een klein plasje zwemt een paartje Bergeenden.

Bergeend (man)

Met het zonnetje op de kop, komt dat groene gedeelte mooi tot z'n recht.
Ik heb ze meerdere keren in dat meertje gezien,
dus misschien komen er nog kansen op Bergeendenpullen.

Grutto

Terwijl de zon steeds lager komt, zie ik een Grutto op een paaltje en krijg een leuk idee.
Ik heb wel eens foto's gezien, waarin een Grutto op een paaltje precies in de ondergaande
 zon is gefotografeerd. Ik begin rond te rijden en ga snel
langs de plekjes waar ik een Grutto op een paaltje kan verwachten.

Ik zie er verschillende, maar ik kan nergens een perfect standpunt innemen.
Zo'n foto kan ik hier alleen maken, met een zon die opkomt.

Een mooi projectje voor de maand mei.

Terwijl de zon onder aan het gaan is, neemt de bewolking toe.


Een foto van een vogel in een ondergaande zon zit er dus helaas ook niet in.

Dan maar richting huis na een heerlijk dagje fotograferen.

In een volgend blog o.a. aandacht voor deze Grutto's:

Parende Grutto's

Tot de volgende keer,
René

15 opmerkingen:

  1. Een prachtig blogje weer, René, met voor jouw doen verrassende plaatjes aan begin en eind. Dat ook jij grote moeite hebt om vliegende vogels scherp te fotograferen vind ik - voor mij - een soort van opsteker. Dat lukt mij namelijk ook bijna nooit. Ik ben blij dat het het kennelijk niet aan mij, maar aan de apparatuur ligt. Ik heb al van alles geprobeerd (continu AF, tracking AF, meerdere AF punten), maar niets helpt. Het wordt daar alleen maar erger van. Gewoon one shot en single AF-punt werkt (bij mij) nog het beste.
    Wat de blauwborsten betreft: na het dagje met jou kan ik ze nog steeds niet herkennen aan het geluid. De kleur is inderdaad wat makkelijker. En de ultieme blauwborstfoto heb je dan misschien bijna gemaakt, volgend jaar is de uitdaging natuurlijk een uitwaaierende staart in de vlucht... met je huidige apparatuur welteverstaan.
    Grutto op paaltje in ondergaande zon is natuurlijk ook een mooie uitdaging, maar parende grutto's op een paaltje in ondergaande zon is pas echt NXT LVL! ;-) Er is nog genoeg te doen!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat een fantastische foto's!! Zo mooi hoe je al die verschillende vogels hebt gefotografeerd.
    Die rietzanger mooi aan zo'n rietpluim en ook die blauwborst staat er keurig op. En dan die vliegende zwanen precies in dezelfde houding van elkaar, helemaal te gek!!
    Kortom weer een prima blogpost René. Prima gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig blog Rene, en je moet wat te wensen overhouden :)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Prachtig blog laat je weer zien.
    Wie weet gaat het nog lukken doe blauwborst met waaier staart, ik heb er nog nooit eentje gezien, laat staan vast kunnen leggen.
    Foto 5,8 en 12 vind ik echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pracht foto's zoals altijd René.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Rene
    gaaf die zon je weet daar ben ik gek op en wat een soorten vogels mooi die blauwborst en die gele kwikstaart het zijn weer mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoef niet te zeggen dat ik het geweldig mooi vind dat wist je a, maar nu we er zelf niet op uit kunnen lijkt het nog mooier ik beleef je foto,s nu nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René, Je schotelt je trouwe volgers weer een prachtig vogelgerecht voor!! Tjonge wat een mooie blauwborstfoto's en je gemopper om die gemiste ultieme plaat, hihi, dat hoort er ook echt bij. Blijven dromen en zoeken!
    De rietzanger en de rietgorsjes zijn ook plaatjes waarbij de foto met"strijklicht"opvallend sfeervol. De grutto's en de bergeenden prachtig hoor om de gele kwik met gele bloemen niet te vergeten! Je hebt een volle dag gemaakt met opkomende en ondergaande zon. En een schitterend resultaat.
    Echt genieten weer!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blog weer, met niet alleen de mooie blauwborst, ook rietzanger, rietgors en gele kwik heb je prachtig.
    Mooie zonsopkomst ook. Grutto is ook leuk, die heb ik dit jaar nog niet goed kunnen fotograferen.
    Bergeenden bij mooi warm licht.....ja, het is weer een heerlijk vogelblogje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Ook al zit de plaat die het hoogst op je verlanglijst staat er nog niet bij, tevreden zijn met wat je hier laat zien lijkt mij wel heel erg op zijn plaats. Dat de achtergronden op een aantal platen niet zijn zoals je wilt hoort erbij, het is de leefomgeving van de vogels. Maar ik snap het wel, je wilt toch de platen hebben zonder ongewenste details en met een houding die je het meest bevalt. Zo kunnen we lekker bezig blijven, ook met vertrouwde onderwerpen. Ik vind het in ieder geval een knappe serie, met een passend commentaar uit de praktijk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Rene
    Wat een super mooi blog. De bauwborst, maar ook de knobbelzwanen in de vlucht, prachtig. Het is zeker moeilijk om dat scherp te stellen, maar het is je goed gelukt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha René,
    je hébt de blauwborst alvast op z'n allermooist; volgende keer nog een mooie achtergrond erbij. Ik vind hem op foto 17 trouwens ook beeldschoon. Verder ook weer en serie waar ik erg van genoten heb.
    En verrassend: vogelloze beelden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha weer een genoegen om je blog te lezen en te bekijken René, wat weer een boeiend verhaal en zo leerzaam om te lezen hoe en waarom je dingen doet en hoe je aan die prachtige foto's komt. Ik heb er telkens weer bewondering voor om te zien wat jij voor elkaar weet te krijgen en het is goed om ook telkens weer te lezen dat die foto's niet "uit het niks" komen, maar een product van jouw kennis en kunde.
    Prachtige opnamen zitten er weer tussen, zoals bv. de rietzanger van foto 6 en de mooie sfeervolle opname van de zwanenop foto 9. En geweldig de opnamen van de blauwborsten en je verhaal erbij, natuurlijk zit je ultieme foto er nog niet bij, maar ze zijn prachtig en jij houdt zo wat te wensen en wij wat om naar uit te kijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey René,
    wat moet ik hier nou nog op zeggen!!
    Dit zijn gewoon weer hele fraaie foto's en een geweldige diversiteit.
    De waaierende staart van de blauwborst is geweldig en ja jammer dat ie op zo'n rommelige plek zit maar ..... je hebt hem met waaierstaart en daar ging het om :-) Ook de andere vogels zijn weer een lsut voor eth oog. De Grutto's zijn heel fraai en ook de de rietgors heb je mooi weten te platen. Van de zonsopkomst wordt ik ook heel blij. Prachtige serie weer.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk om bij jou ook eens beelden van de opkomende zon te zien, vooral de eerste vind ik erg mooi en sfeervol.
    Fraai licht ook bij je foto's, wat doet licht toch veel, we zouden toch eigenlijk altijd vroeg moeten opstaan, alhoewel, het late licht mag er ook zijn.
    Fraaie serie weer René met een rijke vangst aan soorten, top.

    Groetjes Loes


    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html