"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 8 september 2012

De Boomkikker en ander klein spul


De Boomkikker

Normaal gesproken ben ik niet zo liefhebber van amfibieën en reptielen of er moet iets bijzonders gebeuren. Vorig jaar bijvoorbeeld kwam ik een ringslang tegen die een kikker te grazen nam.

Maar er is 1 amfibie, welke mij ontzettend intrigeert.

De Boomkikker

Al een tijdje ben ik op zoek naar deze kikkersoort, maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Allereerst is deze kikker zeer zeldzaam, ten tweede heel klein en ten derde zeer kieskeurig qua territorium.
In Nederland zijn maar een paar plekken waar de boomkikker voorkomt.
Nou heb ik het geluk dat ik deze keer dichtbij zo'n plek ben.
Maar waar moet je zoeken?

De boomkikker heeft stilstaand water nodig om zich voort te planten.
Er mogen geen vissen in voorkomen, dus blijven poeltjes in moerasachtig gebied over.
De boomkikker bevindt zich buiten de paartijd gewoon op het land en schuilt dan
het liefst in bramenstruiken. Dankzij de stekels kunnen de kikkertjes bij gevaar snel een
veilig plekje opzoeken.

Gelukkig is er iemand die mij een duwtje in de rug geeft en mij een plek verteld,
waar een kleine kolonie boomkikkers zit.

Maar ja, probeer ze dan nog maar eens te vinden.
Op de bewuste plek aangekomen, zie ik al direct een kikkertje!
Yes, mijn eerste boomkikker!
Eindelijk!

De afmetingen zijn correct, de kleur bijna, maar de soort net niet.
Het is een wants.

Het boomkikkertje is ongeveer net zo klein.
Eén tot anderhalve centimeter.
Probeer dat maar eens terug te vinden in een grote bramenstruik!

Een uur goed zoeken gaat voorbij, maar mooi geen kikkertjes.
Ik begin te twijfelen of ik wel op de juiste plek ben.
Tsja, nou ik er toch ben kan ik net zo goed dieren fotograferen die ik wel kan zien.

Juffer

Libelle
Tsja, of dit nou een steenrode of bloedrode of pimpelpaarseheidelibelle is weet ik niet.
Insekten liggen niet echt in mijn interessegebied.

Maar macrofotografie is toch ook niet echt mijn ding.
Meestal vind ik het mooier als het scherptegebied groot is, maar nu ik er zelf mee bezig ben,
vind ik het uitlichten van 1 specifiek onderdeel ook wel erg leuk.

Helaas waait het erg hard en zijn de plekken waar de dieren zitten niet echt statiefvriendelijk.
Uit de hand fotograferen is eigenlijk ondoenlijk voor echt mooie foto's.

Het rare is, dat ik 9 van de 10 keer mijn macrolens bij me heb, maar hem eigenlijk nooit gebruik.
Het kost mij gewoon teveel tijd, want ik vind, dat als je iets doet, je het zo goed mogelijk moet doen.

Maar ja, verder met het echte werk. 
Bij deze vlinder was het even zoeken naar het juiste standpunt.
Ik wilde graag een deel in de zon hebben en een deel in de schaduw.

Inmiddels ben ik al anderhalf uur op de bewuste plek en hoor dan opeens
het gekwaak van een boomkikker.
Ik zit dus in ieder geval op de juiste plek en begin weer te zoeken.......
Het moet en zal me lukken, want dit is nou niet bepaald een plek waar ik even vlug naartoe ga.

En ja hoor, daar zit er eentje en het is deze keer geen wants, maar een echt kikkertje. 

Boomkikker

Wat is hij mooi en wat is hij ongelofelijk klein!

Maar vooral, wat zit hij op een ontzettend waardeloze plek!

Ik probeer zo dichtbij mogelijk te komen met de camera, maar dat gaat volledig
ten koste van mijn normaal behoorlijk vaste hand.

Hoe krijg ik dat kikkertje op een mooie plek?
Oppakken is uit den boze, want dit is een kwetsbaar diertje.
Op een stokje laten klimmen is ook geen optie, want ik wil hem geen pijn doen,
door hem in de struik te laten vallen.

De enige optie is gewoon geduld hebben, tot hij een ander stekkie opzoekt of er
meerdere kikkertjes tevoorschijn komen.

Dan begint het weer mee te werken.
De zon verdwijnt achter de wolken en zal zo te zien wel een tijdje wegblijven.
Het kikkertje floept tussen de stekels en laat zich niet meer zien.

Na een half uurtje komt het zonnetje terug.


En komt het kikkertje rustig uit de dekking kruipen.


Maar waar hij ook gaat zitten, nergens is hij makkelijk bereikbaar en
blijft het aanrommelen om een beetje aardige foto te kunnen maken.

Hier ging hij eindelijk op een echt fotogenieke plek zitten, maar moest ik de camera zodanig
manoeuvreren dat een topfoto niet mogelijk was.

Toch erg blij met het resultaat en ik hoop dat ik volgend jaar weer in de gelegenheid
ben om hier langs te gaan. Dan moet ik wel een paar weken eerder gaan, want
de blaadjes zijn inmiddels al aardig aan het vergaan rond deze tijd.

Tot de volgende keer,
René

Vanaf deze plek wil ik de gouden tipgever nog even heel hartelijk bedanken.








19 opmerkingen:

  1. maar je wachten is weer beloond,wat een mooi diertje en dat hij zo klein is maakt het zoeken nog moeilijker.petje af voor het resultaat,dit neemt niemand je meer af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een serie, René. Ik had steeds de neiging om even snel aan het eind te kijken of je 'm toch nog gevonden had. Wat een vreselijk klein kikkertje en wat geweldig dat je 'm uiteindelijk gevonden hebt. Als je 'm goed bekijkt lijkt hij wel van marsepein. Kwaken ze net als een gewone kikker? Je laatste 3 foto's vind ik toppers, de achtergronden zijn ondanks je problemen met zijn gekozen plekje, toch behoorlijk rustig. Zelf wil je het altijd beter hebben. Heb ik ook last van. Geweldig dat er mensen zijn die bijzondere vondsten met je willen delen. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Joke,

      Het geluid dat ze voortbrengen is toch wel beduidend anders dan bij de normale kikkers.
      Als je het eenmaal gehoord hebt, pik je de boomkikkers er zo tussenuit.

      Groet
      René

      Verwijderen
  3. Hoi Rene,
    Prachtig wat zijn dat mooie kleine beestjes. En wat staan ze er mooi op.
    Ook de andere macro foto''s zijn heel mooi, maar de foto van de ringslang met de kikker is super. Wat zou ik graag ook eens een ringslang fotograferen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo René, tjonge wat is dat kikkertje klein, je ziet het zo over het hoofd, ik heb deze ook nog nooit gezien.
    Ik vind dat je toch best een hele gave serie hebt gemaakt, ik vind alle foto's erg mooi, ik kan geen voorkeur uitspreken.
    Nog bedankt voor het bericht in mijn gastenboek met de uitleg waar je de foto's van je vorige blog hebt gemaakt.
    Een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rene,
    Jeetje wat een klein kikkertje, je had het me al verteld (duimnagel) en nu zie ik het, vooral op de laatste foto's. Ook de close up van de heidelibel (ik gooi die namen ook altijd door elkaar en weet het nog steeds niet) is prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Rene
    gaaf die boom kikker maar de rest is ook mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net als jonge dieren zijn deze minikikkertjes heel aandoenlijk. Ze hebben je wel lang laten zoeken. Ik heb ze in Panama ook gezien,daar heb je ze ook in felle kleuren blauw en rood en ze zijn slanker.
    De eerste foto is erg mooi zo frontaal, daar heb je waarschijnlijk dus lang op moeten wachten.Maar ook op de laatste twee foto's zit hij heel acceptabel toch? Je bewijst maar weer eens dat de aanhouder wint.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja bij jou is het altijd genieten, steeds maar weer
    bijzondere onderwerpen of unieke situaties.
    Goed dat je de making off er ook altijd bij vermeldt
    daaruit blijkt wel weer met hoeveel kennis kunde en geduld
    zo'n serie tot stand komt.
    Prachtig is het en ook je bijvangsten mogen er zijn, waarvan
    ik je experiment met de Kleine Vuurvlinder heel geslaagd vind.
    Maar ja de Boomkikker is natuurlijk geweldig, ik zou super blij
    zijn met deze foto's.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn dit weer prachtige foto's.
    En de boomkikker...echt schitterend.

    Fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke blog, met veel plezier gelezen!
    Je laatste foto is het wachten waard geweest!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die slangmetdiekikker. Hij kijkt erbij alsog het hem niets doet! Prachtige die boomkikker. Wat een groene kleur. Overigens ben ik totaalniet gek op kikkers, maar dit is een prachtig beestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,
    Voor iemand die niet zo van macro houdt doe je het wel erg goed. Wat bijzonder om een keer een boomkikker te zien. In het buienland is het mij wel gelukt, maar in Nederland nog niet. Doorzettingsvermogen loont meestal uiteindelijk wel, je hebt hier opnieuw een mooi bewijs van gegeven.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke diverse serie! Groetjes en fijne zondag. Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,
    Ontzettend leuk dat je de boomkikker hebt gezien en je hebt ze ondanks alles toch mooi op de foto kunnen zetten.
    Ook de libellen, vlinder en wants heb je mooi gefotografeerd.
    Toevallig ben ik deze week ook op zoek gegaan naar boomkikkers en na een uur zoeken en hulp van een mevrouw die daar vaak rondloopt hebben we ze gezien. Heel veel en allemaal van die ukkies. Ik ben het met je eens dat het lastig is ze mooi te fotograferen. Bij mij zaten ze allemaal te glimmen in de felle zon en ondanks flink onderbelichten heb ik veel witte plekken. Ook veel leuke foto's natuurlijk. Over een paar dagen zal ik er een blog van plaatsen.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi René
    Gaaf dat je ook een boomkikker hebt gespot! Ze zijn echt leuk. En nu helemaal verslaafd aan de macro? Voordat je het weet, lig je op de grond voor de mossen, pas maar op!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi René,
    Ik vind het ontzettend leuk om eens macro van jouw hand te zien, ik weet dat het niet echt jouw ding is, maar het gaat je goed af, en in vogelarme tijden zou het toch echt een mooi alternatief voor je zijn.
    Haha, wat moest ik lachen om de wants!
    En ja, de boomkikkertjes, je had het al verteld, maar ik was toch nog verrast om te zien hoe ontzettend klein ze zijn, op je overzichtsfoto 7 kun je dat heel goed zien.
    Lijkt me idd heel moeilijk fotograferen, zo piepklein, en dan zitten ze graag in de zon en dan glimmen ze zo, ik vind dus dat je een knappe prestatie hebt geleverd, met als topper je laatste foto, kikkertje zit daar net wat meer in de schaduw, en omdat de achtergrond zo te zien wel in de zon ligt is die achtergrond prachtig geworden, een foto waar je trots op mag zijn!
    Groetje Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey René,

    je moet inderdaad heel veel geduld hebben voor zo'n boomkikkertje en
    ook weten waar ze zitten. Ook wij hadden zo'n plek (in juni) en hebben daar
    alles afgezocht. Iemand daar zei dat ze op de bladeren zaten boven het slootje
    maar we hebben ze niet kunnen ontdekken. Wel weten we dat ze er zitten
    want de bewoners van het plaatsje weten het ook.

    Machtig mooi dat jij hem wel hebt 'gevangen'. Mooi op een blaadje (foto 10) en die vind ik ook schitterend. De laatste is ook een juweel hoor, want ga er maar aan staan aan deze kleine kikkertjes. Compliment hoor. Je vuurvlinder is heel mooi tot uiting gekomen en daarvoor is nou ook net de macro ;-) Heel mooi blog René.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo René,

    Gefeliciteerd met je Boomkikker foto's. Zo aan foto 9 te zien is duidelijk hoe klein deze kikkertjes zijn. JE laatste foto is mijn favoriet.


    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html