"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 29 september 2012

De Watersnip

De Watersnip

Twee jaar terug ontdekte ik een fantastisch plekje, terwijl ik blauwborsten probeerde te fotograferen.
De topsoort om op deze plek te fotograferen is de watersnip.
Normaal gesproken een zeer lastige vogel om te spotten, laat staan te fotograferen.
Meestal zie je een watersnip pas op het moment dat hij wegvliegt, omdat je bijna bovenop hem staat.

De watersnip is een echte camouflage-expert.
Door de kleur en tekening van het verenkleed gaat de watersnip volledig op
in de begroeiing langs de waterkant.

Op de bewuste plek aangekomen kijk ik goed om mij heen.
He, dat is nou jammer. Geen snip te bekennen.
Rustig installeer ik de camera en geniet van de omgeving.

Dan realiseer ik me dat er gewoon 6 snippen vlakbij staan.
Ze gaan zo op in hun omgeving, dat ik ze zelfs op vier meter afstand niet zie.


Op een andere plek komen 2 snippen een beetje uit de dekking.


De ellende met watersnippen is dat ze heel lang alleen maar een beetje staan.

Het voordeel is dat je in alle rust een foto kunt maken.

Alle foto's die in dit blog staan zijn ook bijna niet gecropt.
Een beetje links en rechts bijgesneden en af en toe een horizon rechtzetten.

Af en toe komen ze even uit de dekking en gaan dan een beetje poetsen.

Gelukkig breekt er soms een zonnetje door, waardoor je ook direct een heel ander beeld krijgt.


Minutenlang kunnen ze hun verenkleed op orde brengen.
En als er onraad is, dan duiken ze in elkaar en draaien de kop richting het gevaar.


Met hun levend standbeeldenwerk en poetsen wiegen ze je min of meer in slaap.
Ineens komen ze in actie en steekt er eentje heel snel over.
Beide keren dat dit gebeurde was ik dus net te laat en kon daarom geen snipje
mooi op de plaat zetten zonder riet op de achtergrond.

Maar als ze in actie komen dan levert dat mooie beelden op.







Een topmiddag wederom tussen de snippen.

Met hartelijke dank aan de huisbaas ;-)

Tot de volgende keer,
René


19 opmerkingen:

  1. Dat wil ik geloven, dat jij daar weer een topmiddag had, prachtige vogels, die watersnippen, en ja, als je ze dan zo uitgebreid en van dichtbij kan fotograferen, dan kom je blij thuis met een vol geheugenkaartje.
    Groot verschil in sfeer, wel of geen zon, ik geloof dat ik de foto's zonder zon mooier vind, ze kijken rustiger. In elk geval is nr 5 voor mij de topper, erg mooie compo, wat van de omgeving erbij zonder dat er storende elementen inzitten, en bovenal een fantastisch sfeertje.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is zeker een heel mooi stekkie, wat heb je ze prachtig kunnen nemen, dat ze zich zo goed kunnen verschuilen dat je ze niet ziet op 4mtr afstand, een zoekplaatje op de plek van bestemming..;-) Ben ook even op je andere blogjes geweest, sorry dat ik niet eerder even langs kwam, maar ik heb vol bewondering naar de boomkikkers gekeken, wat zijn ze klein, en zo lief om te zien. Dat was echt een goed plekje van de tipgever. Het lijstje om een keer op te zoeken wordt steeds langer met al het moois wat er te zien is.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit gezien de watersnip. Grappig dat jij ze in eerste instantie over het hoofd zag. Toch wel een teken dat ze meesters zijn in camoufleren. Heerlijk om een middag op zo'n stekkie te zitten. Dat is genieten. Ik ben het wel met Loes eens dat foto 5 en 6 zo mooi van licht zijn in vergelijking met de zonnige foto's. Maar een knappe serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige serie René, ik vind foto 5 helemaal super, wat een sfeer heeft die foto, een beetje dromerig, echt klasse.
    Ik heb nog nooit een watersnip in het echt gezien, maar zoals je al beschrijft moet je heel goed opletten, ze hebben een enorme schutkleur.
    Fijne zondag, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtserie! Heb al eerder watersnippen geplaat, maar zo'n mooie sfeervolle serie als deze heb ik helaas nog niet geschoten. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie René, mooie foto's met een prachtig laag standpunt.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goh, wat goed dat je 'm zag, René. Ik heb ze nog nooit gezien en kom dus maar even bij jou genieten. Prachtige foto's en ook ik had 5 en 6 uitgezocht als mijn favorieten. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk genieten was en een middag is zo voorbij als je aan het fotograferen bent. Ik ken een snip eigenlijk alleen van een 100 gulden biljet (grapje). Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene, wat heb jij die snip er mooi op staan zeg.
    Ik heb er toevallig vanmiddag 1 op de foto gezet in de Poelgeest polder, van grote afstand.....wat zijn ze moeilijk te zien zo tussen het riet.
    Ik hoop de komende tijd nog een paar keer naar Poelgeest te gaan en dan hopen dat er eentje net zo mooi dichtbij komt als jouw snip, want dit wat jij hier laat zien is super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig Renè,wat staan ze er mooi op en wat zijn ze ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke serie weer, dat is inderdaad een superplekje en daar heb je weer heel goed gebruik van gemaakt. De een-na-laatste foto vind ik heel bijzonder, met die doorlopende strepen in het water!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René
    Tsja,.. als jij er al bijna bovenop stapt, dan zijn ze bij mij hun leven sowieso niet zeker ;). Moet geweldig geweest zijn om zo aan de waterkant te zitten en (dromerig) te observeren. Mooie beestjes, mooie foto's.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Rene, een verdraaid mooi gebiedje heb je daar.
    En Watersnippen zijn zulke prachtige vogels, dat is echt genieten om
    daar naar te kijken.
    Het is ook bijzonder genieten van jouw foto's, wat een heerlijk laag
    standpunt kon je innemen, dat is iets wat in de Ezumakeeg niet kan.
    Wat je zegt over de camouflage klopt helemaal, onvoorstelbaar hoe onzichtbaar
    deze toch kleurrijke vogels zijn in hun omgeving.
    Om die reden vind ik foto2 ook wel een hele fraaie, omdat je daar zo mooi kunt
    zien hoe onopvallend hij tussen de gewassen zit.
    Prachtige serie waarbij ik geen echt uitgesproken favoriet heb, genieten van de hele serie, prachtig!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat knap dat je watersnippen in de zomer hebt kunnen fotograferen. Afgelopen februari met sneeuw en ijs heb ik ze wel regelmatig in de AWD gezien en gefotografeerd, maar lang niet zo mooi als jij. Ik wilde mijn favorieten uitkiezen, maar mijn lijstje werd steeds langer, dus dan maar niet :-).
    Die snippen zijn dus net zo moeilijk tijdig te spotten als roofvogels (en houtsnippen in de winter).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig René, die moeilijk zichtbare Vogel heb je er mooi op staan.
    Ik kan mij indenken dat je helemaal in je nopjes was na dit middagje.
    Een favoriet uitkiezen doe ik niet, de een heeft dit...de ander dat en ik vind ze allemaal mooi.
    Je lage standpunt is heel gaaf, het lijkt wel of je in een schuilhutje zat dat in de grond gegraven is.
    Zo niet heb je vast een nat pak gehaald.
    Ik heb ervan genoten,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Rene,
    Wat een mooi plekje heb je toch. Ik heb de vorige keer ook al zitten te genieten van de foto's van de watersnip. Ik heb ze nog nooit gezien en ben blij dat ik dan van deze foto's kan genieten. Ik vind het zo mooi als je ze op deze hoogte voor de lens krijg, dat is wel genieten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Werkelijk helemaal gaaf deze snippen René.
    Ik had deze ven gemist maar ik was even gevloerd :-)
    Ik zie ze echt helemaal nooit, maar ik zal er wel overheen kijken denk ik.
    Deze zijn toch in de OVP genomen?
    Echt ontzettend mooi deze platen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Helma,

      Nee hoor, niet in de OVP. Gewoon in hartje Amsterdam.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  17. Gaaf dat je de watersnip zo mooi hebt kunnen vastleggen!! Ik heb niet op al je blogs gereageerd, maar het ontbreekt me vaak gewoon aan de tijd sorry:-)
    Neemt niet weg dat ik geniet van je foto's hoor!
    Groetjes en fijn weekend
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo René,

    Het blijft inderdaad een fantastische plek waar jij dankbaar gebruik van maakt. Het lage standpunt en een vaste hut komt hier zo mooi ten goede, waardoor je zulke prachtige opnames kan maken. Hele fraaie platen van deze prachtige soort, waar je naar blijft kijken.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html