"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 2 september 2012

Rallen, reigers en andere watervogels

Wild Zwijn.

Ha, zo'n titel en dan beginnen met een foto van een zwijn.

Eigenlijk wilde ik 2 blogs maken van alle foto's die ik heb, maar heb besloten
om het toch maar in 1 keer te plaatsen.
Tijdens de vakantie zijn we drie weken naar Frankrijk geweest en
daar heb ik maar heel weinig gefotografeerd.
Gewoon even geen zin om te fotograferen en ook geen zin om vroeg op te staan.

Als ik geen camera bij mij had, zag ik van alles.
Het stikte op mijn vakantieplek van de ijsvogeltjes en als ik met mijn
dochter zat te vissen, kwamen ze op een paar meter afstand zitten.
Natuurlijk alleen als ik geen camera bij mij had.
Tussendoor toch nog even snel geprobeerd om er eentje te platen.

Niet één, maar twee ijsvogels.
Deze jonkies zaten heerlijk op hun gemak.
Geen superfoto, maar het blijft leuk.

De volgende foto is ook geen toppunt van kunst, maar wel een hele leuke ontmoeting.

Een draaihals

Ik zag deze draaihals met voedsel voor zijn jongen in een flits. Snel een foto gemaakt en kijken
waar hij naar toe gaat om het nest te kunnen vinden.
Het nest heb ik gevonden, maar hoelang ik er ook in de buurt bleef, de draaihals kwam
niet tevoorschijn als ik ook maar binnen een straal van 20 meter was.
Helaas ook geen hoogstaand resultaat.

Tijdens de vakantie nog wel genoeg andere mooie dieren gezien, zoals:

Deze jagende koereiger.

Hier met prooi.

Een raar gezicht als er zo'n groot zwijn uit het bos komt wandelen.

Canadese Gans

Edelhert

Jonge kwak

In het voorjaar ben in tweemaal in het natuurgebied de Groene Jonker geweest.
Beide malen was een grote teleurstelling, want echt veel vogels waren er niet te zien.

Hoe anders is het op dit moment!
De beheerders hebben het waterpeil laten zakken, waardoor allerlei soorten watervogels
meer dan voldoende voedsel kunnen vinden.

Vogels waar je normaal gesproken heel veel moeite voor moet doen om ze te
fotograferen, zijn makkelijke prooien.

Zoals:
Het Porseleinhoentje
Een familielid van de waterral.
Het proseleinhoen leeft in moerasachtige gebieden en is nou niet bepaald een vogel
die met regelmaat gespot wordt in Nederland.

Op dit moment wordt er hard aan gewerkt om betere leefgebieden te creeëren en
het schijnt resultaat te hebben.

In de Groene Jonker zitten er heel veel. Ik denk dat ik er 10 gezien heb.
Alleen op de momenten met voldoende licht zaten ze aldoor net even te ver weg.

Qua houding is het net een waterral, maar het verenkleed verschilt enorm.
Ook de snavel verschilt, want deze is een stuk kleiner dan die van de waterral.

Ook de waterrallen laten zich goed zien.

Pas uit het ei zijn ze helemaal donzig zwart.
Deze is wel heel erg laat geboren.

Na een paar maanden beginnen ze al aardig op een volwassen vogel te lijken.
De grijze veren beginnen langzaam maar zeker door te breken.

Maar de grootste verrassing was het kleinste familielid van de waterral.

HET KLEINST WATERHOEN.

Ik zie een vogel uit het riet komen en denk aan weer een porseleinhoen.
Ik maak een foto en zie dat het in Nederland zeer zeldzame
kleinst waterhoen is.

Deze vogel spotten in Nederland is een kans van 1 op duizend.
Gelukkig maakt hij een ommetje en komt op z'n dooie gemakkie mijn kant op.

Eigenlijk een heel simpel vogeltje, maar mensen komen van heinde en ver om
deze vogel te kunnen zien.

Helaas niet met een mooi standpunt, maar ik ben er erg blij mee.

Buiten alle soorten rallen, kom je op dit moment nog vele andere soorten steltlopers tegen.

Niet alle foto's zijn top, vanwege het soms donkere weer, maar het geeft een indruk van wat je kunt zien.

De kemphanen zijn weer terug uit de broedgebieden

Kemphaan.

Allerlei soorten plevieren.

Watersnippen

Rare jongens die slobeenden......

Als laatste

deze knobbelzwaan.

Tot de volgende keer,
René




19 opmerkingen:

  1. Je hebt dus ontzettend kunnen genieten,zie ik.
    En ik geniet met je mee.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Fijn dat je er weer bent. Ondanks dat je niet op " jacht" bent gegaan heb je toch mooie dingen gezien in je vakantie. Het zwijn is indrukwekkend en ook de koereigers staan er mooi op. Het zijn zulke prachtige vogels. Het lijkt me ook mooi als je zit te vissen terwijl de ijsvogels om je heen vliegen.
    De foto's van De Groene Jonker zijn heel fraai. Je bent daar niet voor niets heen gegaan. Normaal zie je deze soorten bijna niet.
    Mooi blog René.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een fantastische serie weer, René. Je komt inderdaad de mooiste dingen tegen als je geen camera bij je hebt. Ik ken dat. De foto's van je koereiger vind ik heel mooi. En ik zie op jouw blog dat ik nodig weer eens naar de GJ moet gaan. Ik heb wel gelezen over het laten zakken van het waterpeil. Wat een prachtige vogels heb je daar gezien. Hele mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat mooi wat een vogels laat je weer zien een prachtige oogst om mee thuis te komen.dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ho Rene
    Leuk dat je er weer bent. En ja, de mooiste dingen zie je altijd als je de camera niet mee hebt. Weet niet wat voor wet dat is.. ;) Maar volop leuke vogeltjes in de Groene Jonker. Ik blijf die rallen toch stripvogeltjes vinden! Oog in oog met een wild zwijn.... daar droom ik ook nog steeds van. Lijkt me erg cool!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige serie René, inderdaad als je geen camera bij je hebt zie je altijd van alles, dat heb ik nou ook altijd.
    Ik vind je ijsvogels wel geweldig hoor, en twee bij elkaar dat maak je ook niet zo vaak mee.
    De andere foto's mogen er ook zijn hoor, kortom een prachtige serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,

    Soms ook wel eens lekker zonder camera en genieten van al het andere.
    Zo hebben we dus allemaal gelukkig wel eens een foto die je toch wil plaatsen om een verhaal compleet te maken en dat doe jij zeker! Je hebt weer pracht vogels voor je lens gehad en ikke doe je het niet na om er zulke mooie opnames van te maken.

    Het was weer genieten, fijn dat je er weer bent.
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene
    geweldige serie heb je weer dat zwijn is ook erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super serie, vooral natuurlijk al die rallen, dat is pas geluk hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha rene,
    Lang niets van je gezien, fijn dat je er weer bent.
    Nou je hebt je hart weer kunnen ophalen, zonder en met camera. Wat een speciale vogels zitten er nu in de Groene Jonker. Zal ik dan toch maar weer een keertje gaan? De keren dat ik er was viel het me echt tegen.
    Bijzondere ontmoetingen met zwijn en draaihals. Mooie foto's van kwak en koereiger.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie blog, super die ijsvogels, maar de groene jonker foto's hebben m'n hart echt gestolen: name dat porseleinhoen!
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie met mooie foto's! Wat heb je veel gezien! De Groene Jonker heeft mij nog niet echt kunnen bekoren, zag de keren dat ik er was maar heel weinig, maar blijkbaar is het tij gekeerd ... :-)
    Groetjes, miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Rene, weer terug van een welverdiende vakantie.
    Mooi om weer een blog van je te zien en natuurlijk weer met
    de meest bijzondere vogels.
    Prachtig al die soorten rallen, zelf heb ik zondag eventjes het
    Porseleinhoen gezien, maar te kort voor een foto, maar jij laat er
    uiteraard prachtige foto's van zien, klasse.
    Waterral ook super en ik kan me je blijdschap over het Kleinst Waterhoen
    helemaal voorstellen, prachtige waarneming en geweldig vastgelegd.
    het is weer genieten geblazen van al dat moois wat je ons weer op
    vogelgebied laat zien, dankjewel!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je weer bijzondere, net alledaagse vogels kunnen fotograferen. Misschien is een bezoek aan de GJ wel weer de moeite waard.
    Zwijnen blijven altijd bijzonder, zeker als ze niet bij je in de tuin komen :)
    Zo te lezen heb je een ontspannende vakantie achter de rug, met zelfs dan toch weer bijzondere natuurmomenten.
    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldige serie wat een soorten heb je voor je lens gekregen .Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tjonge, Rene, wat een heerlijke serie. Vooral de foto's uit Groene Jonker zijn heel gaaf. Wat een paar prachtige vogels had je daar zeg.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoooo René, dat zijn weer aardig wat bijzondere soorten in een blogje!
    De jonge kwak vind ik een prachtplaat, en de tweede koereiger.
    Machtig om een wildzwijn zo in de bossen tegen te komen, je tweede foto daarvan vind ik de mooiste, meestal houd ik van aardig close, maar hier spreekt wat meer omgeving erbij me meer aan.
    IJsvogeltjes zijn altijd leuk, maar je hebt beslist mooiere in je archieven zitten.
    Fijn dat er in de GJ weer wat voor je te beleven was, ik moet je bekennen dat ik nog niet goed de verschillen zie tussen al die rallen en hoentjes, maar in elk geval gefeliciteerd met je kleinst waterhoen!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze had ik dus gemist. Was weken en daarna koffer pakken en
    voor een paar dagen naar Texel. Werkelijk prachtige foto's René,
    maar dat heb je eigenlijk altijd :-)

    Dit is toch echt genieten :-)))

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo René,

    Zo te zien genoten van je welverdiende vakantie. Is ook lekker om gewoon even geen foto's te maken en vroeg op te hoeven staan. Hoewel je wel scherp blijft, want toch het geluid van de Ijsvogels klonken je bekend in de oren, zodoende kon je er nog wel een foto van maken uiteindelijk. ;-)

    Koereiger en Draaihals met buit zijn weer lekkere platen. Een wild zwijn in het wild is toch ook wel weer bijzonder en een gave ervaring.

    Ik had gehoord en gelezen dat ze het waterpeil wilde laten zakken voor de steltlopers. Ik zag ook dat er verschillende Porseleinhoenen en Waterrallen tevoorschijn kwamen en natuurlijk de zeldzame Kleine Waterhoen. Ik heb veel foto's gezien van deze zeldzame maar ik denk toch dat jij tot nu toe de mooiste hier laat zien. De andere die ik gezien heb waren allemaal van veel te ver weg of een schim er van. Prachtig die Porseleinhoen die rustig aan het foerageren is op het slik, net als de Waterral trouwens.

    Mooi en lekker blog om weer terug te komen in blogland.


    Groeten en fijn weekend,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html