"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 10 september 2012

De Zuidpier in IJmuiden

Steenloper

De zuidpier in IJmuiden is in de maanden september en oktober een prachtige plek om
vogels te bekijken en te fotograferen.
Vele soorten trekvogels gebruiken deze plek als tussenstation en regelmatig
worden hier zeldzame en fraaie soorten gespot.
Wie denkt dat je hier alleen zee- en strandvogels kunt zien, vergist zich flink.
Veel soorten zangvogels en roofvogels gebruiken de pier als rustpunt.

Niet alleen allerlei soorten vogels, maar ook bruinvissen, zeehonden, etc. worden hier gezien.

Op de parkeerplaats kom ik 2 goede bekenden tegen.
Nou ja, bekenden..........
Door het bloggen en soms wat mailen, heb je het idee dat je elkaar al jaren kent.
Met z'n drietjes lopen we gezellig kletsend richting de pier.

Natuurlijk zijn er veel aalscholvers:


Een volwassen Jan-van-Gent of een Papagaaiduiker staan samen met stip op nummer 1 bij mij
om hier te fotograferen.
Maar een grote jager of kuifduiker zou ook al heel mooi zijn.

Vandaag blijkt echter geen topdag voor echt bijzondere vogels en dan
moet je je maar vermaken met de soorten die wel in grote getalen aanwezig zijn.

Steenloper

Ja, steenlopertjes zie je hier genoeg.
De kunst is om ze mooi op de foto te krijgen. 
Ze zijn ontzettend bewegelijk en zitten vaak op de afschuwelijkste plekken.
Maar soms heb je gewoon mazzel.


Een grote groep Grote Sternen zitten op het strand.


Nou ja...... "Grote" Sternen.....
Naast deze jonge zilvermeeuw is het toch een ukkie.

Soms komen ze vliegend net binnen foto-afstand.

Opvallend vond ik dat er zo weinig drieteenstrandlopertjes aanwezig waren.
Dit was de enige die ik zag.

Ik heb een tijdje geprobeerd om een apart vliegbeeld te maken van de jonge mantelmeeuwen.

Uiteindelijk vind ik de beelden van het opstijgen het mooist geworden.
Qua uitsnede wilde ik weer eens iets anders proberen dan wat je normaal gesproken ziet.

Toch nog even een mooie verrassing.

De Zeekoet.

Zeker geen vogel die je regelmatig tegenkomt.

Als laatste deze pimpelmees die ik in de ochtend tegenkwam.

Tot de volgende keer,
René

22 opmerkingen:

  1. Hoi Rene,
    Je heb ze er weer prachtig op staan.En ik hoop dat je wel uitgekeken heb en niet ook gevallen ben:-))

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie heb je weer kunnen maken René, leuk het verschil tussen de zilvermeeuw en de grote stern.
    Ik vind je pimpelmees echt een topper.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dit toch weer prachtig.
    En die van de jonge mantelmeeuwen zijn helemaal TOP.

    Bedankt,voor je reactie op mijn tekening van de bosuil,trouwens.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie heb je weer kunnen maken René,
    de pier is een leuk plekje om eens foto's te maken.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie weer Rene. Veel verschillende soorten toch nog, ook al zaten jouw favorieten er niet bij. De grote sterns zijn ook heel leuk en de zeekoet is geen alledaagse vogel. Je foto van de steenloper is heel erg mooi. Lijkt me een heerlijke plek om je uit te leven met je camera.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik je foto's zie krijg ik verlangen om naar zee te gaan. Wat een prachtige plaatje ze. Vooral van die meeuw. Top gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee om in IJmuiden te gaan fotograferen, René. Ik zou daar eigenlijk niet zo gauw aan denken, maar wat een prachtige foto's heb je daar geschoten. Je foto's 2 en 3 vind ik fantastische actiefoto's, maar ik denk toch dat ik foto 8 het mooiste vind. En die zeekoet.. geweldig dat je 'm tegenkwam. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi René

    IJmuiden, mijn favoriete plek de komende maanden en ben er pas geleden nog geweest maar toen was het net zo mager als bij jou:-) Maar jij hebt de Zeekoet er prachtig opstaan en dat is het ritje naar de kust al waard!! Genoten zoals altijd van je blog!!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Renè je bent zeker niet met lege handen thuis gekomen prachtig die opname die je eens anders genomen hebt,een heerlijke serie is het trouwens geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Rene,
    Het was een prachtige dag en wat heb jij de sternen mooi.
    De foto's van mij heb ik allemaal weggegooid, toch net te ver weg (en de zon was even weg) om met mijn camera acceptabele foto's te maken. Ook de zeekoet heb jij erg mooi erop. Jammer genoeg waren er niet meer soorten, maar ach, dan is er een goede reden om er nog eens heen te gaan, want het is een mooie plek om vogels te spotten. De Jan van Gent was daar wel gezien, staat ook nog hoog op mijn lijstje.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Nee, er waren niet heel veel bijzondere soorten te spotten, maar je hebt óns toch gezien??!! Wat een toeval dat we je tegenkwamen, was erg gezellig.
    Ach, geen bijzondere soorten, maar wel mooie foto's, en dat is toch ook heel wat waard.
    Mooi hoe jij die 'grote' stern zo klein naast de meeuw hebt, en de vliegende stern is knap werk.
    Leuk hoe je geëxperimenteerd hebt met de vliegende jonge mantelmeeuw, het is even wennen, deze uitsnedes, de tweede ben in nog niet zo kapot van, de eerste kan ik wel waarderen. Bij beide foto's een prachtige achtergrond met die lichtcirkeltjes!
    Ik vind de drie aalscholvertje erg leuk, en de volgende foto, het portret van de steenloper is ook prachtig.
    Zeekoet is een mooie waarneming, staat er beter op dan bij mij, maar bedankt dat je hem even aanwees.
    Was een heerlijke middag, waarvan ik nog een keertje geniet bij het zien van jouw beelden. Op de mijne moet je nog even wachten, heb eerst nog andere dingen in petto.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    Een goed idee om eens naar de Zuidpier te gaan. Het was nog niet bij mij opgekomen, maar ik ga het zeker een keer doen. Voor niet alledaagse vogels is het een goede plaats, zoals je zelf heel mooi hebt laten zien. Wie weet wat de komende weken ons nog gaan brengen. De foto's van de aalscholvers, steenloper en pimpelmees spreken mij het meest aan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amazing shots¡¡¡
    and greetings from my blog

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja misschien geen heel spannende soorten, alhoewel ik nog
    nooit een Zeekoet heb gezien, maar wel fraaie foto's.
    En ik de beleving is toch ook altijd belangrijk vind ik,
    genieten van wat je ziet en een Steenlopertje er bijvoorbeeld
    lekker op zetten.
    De uitsnedes van de jonge meeuw kan ik wel waarderen, originele
    foto's die de meeuw zo toch iets bijzonders geven.
    Ik heb met genoegen even met je mee gekeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fraaie serie René,
    Mooie scherpte en fraai gekozen standpunten.

    Groet,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey René,

    echt weer genieten van deze vogels.
    Mooie plek inderdaad om vogels te spotten en
    de komende tijd kunnen we ons hart
    dan ook weer ophalen :-)
    Je steenloper is echt helemaal super.
    Ik heb deze zelf nog niet gezien maar
    ik geniet hier met volle teugen :-)
    Je sternen mogen er ook zijn, maar
    eigenlijk alle vogels die ik hier zien.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Whahahahahaha.... dat zou zomaar gekund hebben René, want wij waren er inderdaad met kennissen die een paar dagen over waren uit Limburg. Ik liep er nou niet bepaald om mijn voordeligst bij, maar dat zal je worst zijn hahahaha... Had ik niet eens in de gaten dat jij dat was. Volgende keer zal ik beter opletten.

    Dat van die veel foto's kan ik me niet herinneren, want ik probeer er juist zo min mogelijk, maar wel goede te maken. Thea maakt er wel altijd heel veel en klikt ook aan een stuk door. Qua haarkleur (3 maar liefst0 zou ik dat dus zomaar geweest kunnen zijn *lol*

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik hem mijn reactie aan je maar even gekopieerd.

    Volgende keer gewoon gelijk bij m'n naam roepen René hahahahaha..... En nogmaals, mijn haar zat op coupe windhoos, want ik zat even in een turbo met raam open.

    Ik heb je wel aangekeken en niet omdat ik je niet goed had gehoor, maar omdat ik vermoedelijk ook wat bekends zag. Meestal heb ik dan gelijk mijn waffel open maar deze keer dus niet. Baal ik wel van.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie serie, dat was toch een prima dag! De aalscholvers zijn heel leuk, de steenloper is heel mooi gefotografeerd. Die sternen heb je ook mooi te pakken. Mooie afwisseling dus!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beautiful photographs, observation of the nature is giving much joy. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben heel regelmatig op de zuidpier, maar soms zie je helemaal niets. Over gewone vogels op de pier gesproken: ik heb eens een draaihals op de pier gefotografeerd. Volwassen Jan zat eens uitgeput op het strand, dus van heel dichtbij. Zeekoet ook gefotografeerd, middelste zaagbek. Maar zoals ik ook op een ijsvogeltje aas, wil ik bij de pier wel eens een kuifduiker of desnoods een bultrug zien, hahaha. In december zaten er dwergmeeuwen aan het begin van de pier, dus wie weet?!
    Je 3 aalscholvers zijn leuk, maar de steenloper daarna is super. Die stern naast de zilvermeeuw vind ik geinig.
    groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html