"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 6 maart 2015

Op Safari

Jachtluipaard

We hebben gratis toegangkaartjes via één of andere loterij gewonnen voor 
het safaripark Beekse Bergen.
Daar maken we natuurlijk graag gebruik van, maar het is dan altijd een kwestie
van een geschikte dag uitzoeken. We besluiten om op de laatste dag van de voorjaarsvakantie
te gaan en dat blijkt bij aankomst niet zo'n goed idee te zijn.
Het is werkelijk afgeladen .

Omdat het toch bijna anderhalf rijden is, is omkeren niet direct de beste optie.
Waarschijnlijk splitst de menigte zich toch wel snel op en dan merk je niet zoveel van de drukte.

Maar ja, als de safariboot niet vaart in de winter en het toch wel behoorlijk koud is
om te voet te gaan, gaan de meeste mensen dus met de auto door het park.

Ik sluit maar aan in de rij en hoop er het beste van.

Gelukkig ben ik net op tijd op de juiste plek, want de cheetah's laten zich prachtig zien.
Tenminste......... aan de mensen die 30 auto's voor mij staan.

Langzaam maar zeker schuif ik op in de rij en dan gaat 1 van de cheetah's
heerlijk languit liggen op een klein heuveltje.
Mooier kan bijna niet. Alleen qua achtergrond moet ik een beetje schipperen.


Een naaldboom behoort nou niet echt tot het natuurlijke habitat van de jachtluipaard.

Uiteraard gaat het raampje naar beneden en de rijstzak op het portier.
Daar zijn de andere familieleden (vrouw en twee dochters) minder blij mee, als
1 van de cheetah's besluit om een blokje om te gaan en vlak langs de auto komt lopen.

Als het dier nog dichterbij komt, besluit ik dat het raampje inderdaad beter iets omhoog kan.


Ik heb het vermoeden dat het bijna etenstijd was, want ook de andere cheetah's
komen opeens in beweging. 


Als de laatste aan ons voorbij loopt wordt het tijd om verder te gaan.


Terwijl we door het safaripark heen rijden, blijkt het niet bepaald de beste tijd
te zijn voor een bezoekje aan Beekse Bergen. 
Het ziet er allemaal een beetje troosteloos uit en omdat ze overal aanpassingen 
aan het aanbrengen zijn, zijn er een hoop dieren verplaatst.

En daar komt bij, dat een hoop dieren met dit weer ook liever binnen zitten.

Bovenstaande foto van de twee stoeiende jonge bokjes is dan ook de enige die ik maak
tijdens de autosafari. Volgende keer maar weer in het voorjaar.

Omdat de boot ook niet vaart in de winter, gaan we maar te voet.
We hebben wel eens een gedeelte van de wandelsafari gedaan, maar nooit
de hele route. Het blijkt nog best een flinke tippel.

Mantelbaviaan

De groep mantelbavianen is erg onrustig.
Omdat ze constant het hele gebied doorlopen, is de kans op een mooie foto erg groot.
Dan is het wel een beetje jammer dat de rest van de familie niet dezelfde hobby heeft.
Alleen mijn jongste dochter loopt constant mee te fotograferen, maar de rest wil graag verder.


Hoewel ik af en toe een paring zie, maar niet goed kan vastleggen, hobbel ik maar met
de rest van de familie mee. Tsja, ik kan hier nog wel een uur blijven zitten, maar ja.

Gibbons

(zwangere?) Hyena

Krokodil (vanachter glas)

Als we even iets zitten te eten, zie ik de nijlpaarden buiten staan.
Al heel lang wil ik graag een foto maken van een Nijlpaard met open gesperde bek.

Net voordat het eten binnen is en we weer verder gaan, worden de nijlpaarden
jammer genoeg naar binnen gehaald door een verzorger.

Nijlpaard

Binnen is het toch een stuk lastiger om een scherpe foto te maken zonder de flitser te gebruiken.
Een paar keer zie ik een open gesperde bek, maar de foto's zijn gewoon niet goed genoeg.

Ooievaars

De ooievaars hebben duidelijk de lente in hun bol.
Ik zie verschillende paartjes en die staan heerlijk te knuffelen.


Nog geen paringen, maar Love is duidelijk in the air.


Eigenlijk hoor je hier een strakblauwe hemel als achtergrond te hebben,
want dan komen de kleuren van de ooievaar zo mooi tot z'n recht.

Stokstaartje

Stokstaartjes vond ik altijd van die lieve diertjes.
Een soort knuffeldiertjes.
Tot vandaag..........


Zo zie je ze meestal. Op de uitkijk en speurend naar gevaar.
Ik dacht altijd dat stokstaartjes insecteneters waren.
Torren en schorpioenen waren toch hun eten?


Ik was dan ook verbaasd dat de dierenverzorger op een bepaald onthoofde muizen in het hok gooide.
De muizen werden letterlijk uit elkaar getrokken.


Fascinerend om te zien en zeker als de een zijn muis op heeft en
nog steeds honger heeft.


Maar de tijd om naar huis te gaan komt dichterbij en we moeten nog langs de tijgers.


Dit is toch wel een van mijn favoriete dieren.
De kracht die er van zo'n dier afstraalt is enorm en 
toch is de tijger ook erg sierlijk en soepel.


Ook hier kan ik wel een uurtje doorbrengen, maar het is koud en de warme auto 
heeft een grote aantrekkingskracht. 
Dus op naar Amsterdam maar weer en hoewel eht allemaal ietsje tegenviel,
was het toch wel een geslaagde dag.

Een volgende keer toch nog wat watervogels zoals:

Deze Aalscholver

Tot de volgende keer,
René

17 opmerkingen:

  1. Hallo Rene
    Super om zo de Beekse Bergen te bezoeken.
    Je hebt er een prachtige serie van gemaakt.
    De tijger is mijn favoriet.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René
    Mooi dagje safari's het is wel eens leuk een dagje dierenpark het is weer iets anders om te fotograferen.
    Je hebt al die dieren mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Wat een schitterende serie van een dagje safari in de Beekse bergen, prachtige foto's heb je kunnen maken.
    De cheetah's staan er super op, kan mij wel voorstellen dat de rest van de familie het minder vond het open raam, maar ik had het ook gedaan hoor, je wil toch met wat mooie foto's thuis komen.
    Ik vind alle foto's echt geweldig, ik wil er al jaren een keer heen, maar het komt er maar nooit van.
    Wie weet dat het in de toekomst een keer gaat lukken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je foto´s zijn heel goed gelukt in het safaripark.
    Het weer zat dan wel wat tegen,maar dat zie je aan de
    foto´s eigenlijk niet,vind ik.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's heb je kunnen maken ondanks de drukte.
    Ik vind ze erg mooi om te zien en als favoriet het jachtluipaard.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ragscherpe platen, daar houden we van. Je aalscholver uitsmijter vind ik echt een prachtbeeld!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Als ik dit zie gaat het weer kriebelen, en dan bedoel ik niet dat het tijd wordt op weer eens naar de Beekse Bergen te gaan. Wie weet volgend jaar weer op safari. De katachtigen boeien mij altijd, jij hebt er schitterende platen van kunnen maken. Ook al heb je ze in het wild gezien, zo'n safaripark biedt toch wel prachtige kansen op mooie platen, vooral als je er de tijd voor krijgt :-) Nijlpaarden met de bek open is imposant, je krijgt vast wel een keer de kans om de enorme tanden te zien. De stokstaartjes verrassen mij. Ik heb wel gezien op tv dat ze bijvoorbeeld flinke schorpioenen verorberen maar zo'n muis is andere koek.
    Mooi verslag.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt er toch maar een pracht serie aan overgehouden,maar waar bkijven de foto,s van je dochter?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh, oh, het is weer een fantastische blog vol schitterende foto's. Het portretje van het stokstaartje zo mooi en aansprekend! Natuurlijk zijn het nijlpaard en de ooievaars mooi, maar je snapt wel dat ik je foto's van het jachtluipaard en van de tijger het aller, aller mooist vind! TOP.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou aan jouw foto's is bepaald niet te zien dat je moest schipperen met de omstandigheden en compromissen met je dames.
    Je cheetaserie vind ik super, wat heb je die mooi weten vast te leggen en ondanks het dennenboompje oogt het heel natuurlijk en wat een grcieuze dieren zijn het. prachtig ook de apen vooral waar de twee gorilla's aan komen lopen. Verbazingwekkend de beelden van het stokstaartje, mooi om te zien hoe hij aan die muis zit te trekken met zijn scherpe tanden, een echt rovertje dus.
    Leuk ook de foto's van de ooievaars, duidelijk dat de lente is begonnen. Ja en de tijgers die zich eens even fijn aflikt is natuurlijk ook een heerlijke opname, mooi dat je die tong zo in detail kunt zien.
    Wat mij aan je hele serie opvalt is de prachtige belichting, een heerlijke serie om te bekijken, ik heb er van genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow wat een prachtige foto's heb je in het safaripark gemaakt. Het is jaren geleden dat ik er eens was en toen lag het hele park op de schop en nam ik me voor er nog eens naar toe te gaan. Als ik jouw foto's zie dan lokt het meteen ;-) Al je foto's zijn supermooi, die van de bokjes spreekt me zeer aan maar die van de wilde katten uiteraard ook. Mooi ook om de stokstaartjes als echte rovers te zien eten, geeft inderdaad een heel ander beeld.
    Als je foto's wilt maken van nijlpaarden met opengesperde bek kan ik je Emmen aanbevelen, tijdens voedertijd krijg je alle kansen, hier kun je zien wat ik er vorig jaar heb geschoten: https://anksfotopassie.wordpress.com/2014/04/08/dierenpark-emmen-beer-en-nijlpaarden/
    En als je ook jonge ijsbeertjes wilt zien, in Rotterdam zijn er ook 2 geboren en die spelen inmiddels ook buiten, misschien wat dichterbij dan Rhenen?

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    het is voor mij werkelijk al jaren en jaren terug dat ik daar geweest bent. Je koos dan mss niet zo'n beste dag uit maar het weer had je in ieder geval wel mee. Prachtige foto's van de cheetah's en die zijn op zich al een compliment waard! ook de ooievaars vind ik geweldig om te zien . Je hebt ze dan ook heel fraai in beeld weten te brengen. De stokstaartjes blijven ook altijd geweldig om te zien. En het nijlpaard is ook bijzonder fraai op de plaat gezet. Een heerlijk blog met al deze dieren.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,

    Het lastige bij dierentuinenfotografie is het uit beeld houden van de omheiningen en afrasteringen en dat is jou hier perfect gelukt. Als je er niet bij zou vermelden dat er in een dierentuin (wildpark) was gefotografeerd, zou dit zomaar een buitenlandsafari kunnen zijn, ook al heb je in sommige gevallen hiervoor waarschijnlijk close-ups gemaakt. Bovendien heb je ook nog hele aardige compositie kunnen maken en zijn de foto's over zijn geheel prima scherp. Ik vind de serie van de cheetahs en de stoeiende bokken de mooiste.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,

    Zo te lezen zaten de omstandigheden niet mee, maar dat is in je foto's niet terug te zien, knap hoe je deze natuurlijk ogende platen hebt kunnen maken. De beelden van het jachtluipaard springen er voor mij uit, maar ook de indringende portretten van de leeuw vind ik zeer geslaagd.
    Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar de ervaringen van je dochter met haar camera!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal daar eens wat foto's van op een rijtje zetten Loes. Ze vond het in ieder geval al heerlijk, dat ze lekker snel achter elkaar door kon ratelen. Dat is echt een enorm verschil met de A200.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
    2. Dus hij doet het nu goed! fijn dat te lezen. En ja, ik wil graag eens wat zien

      Verwijderen
  15. Hoi René,
    je hebt "en passant' toch wel heel mooie platen kunnen schieten. De lopende cheetah vind ik geweldig!!
    De tijger heb je ook op een mooi moment, prachtige close-up.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html