"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

vrijdag 13 maart 2015

De Dodaars en de IJsvogel

Dodaars

Het is woensdag 11 maart en ik heb de hele dag om te fotograferen.
Heerlijk en ik verheug me er al dagen op, want de weersvoorspellingen zijn super.
Woensdagochtend om 06:00 uur op. 
Spulletjes klaarleggen, bakkie koffie en dan wordt het langzaam maar zeker lichter.
Dat was de voorspelling tenminste........
Ik kijk naar buiten en zie de mist dichter en dichter worden.

Niet de eerste keer dit jaar dat mij dit gebeurt.

Ik heb een planning gemaakt voor de hele dag.
's Ochtends dodaarzen fotograferen, in het begin van de middag kijken of de futen
meewerken en aan het einde van de middag even bij de ijsvogels kijken.

Dat laatste was op de planning gekomen, omdat ik dinsdagmiddag laat even
een kort verkenningstochtje had gehouden.

IJsvogel (vrouw)

Normaal neem ik geen camera mee, als ik op verkenning ga, maar deze keer wel.
Het vrouwtje zit bij het nest en ik heb het idee dat er al eieren in liggen.


Ze blijft namelijk ongestoord bij het nest in de buurt.
Omdat er nog geen goede tak in de sloot staat, zoek ik in de omgeving naar iets
dat in ieder geval als landingsplaats moet dienen.

Als ik een behoorlijke tak heb gevonden en deze op een beetje fotogenieke plek
plaats, merk ik dat het waterpeil hoger is dan ik had verwacht.
Het water stroomt mijn laarzen in en ik besluit om morgen (woensdag dus)
ergens laat in de middag even terug te komen.

Maar ja, dan is het dus de lang verwachtte woensdagochtend en kan je
dus bijna geen hand voor ogen zien vanwege de mist.

Dan nog maar een bakkie koffie en wachten tot het lichter wordt.
Iets na achten zie ik een zonnetje doorkomen en besluit om op pad te gaan.

Eenmaal op weg blijkt de mist een stuk hardnekkiger dan gedacht.
Op de radio hoor ik dat de mist pas in het tweede gedeelte van 
de ochtend zal verdwijnen. Nou ja, dan zit ik in ieder geval op al mijn plekkie.

Dit blog zal gaan over hetgeen ik in de ochtend en in de late middag heb gezien.
De foto's die in de tussenperiode zijn gemaakt, komen in een volgend blog.
Dat is toch een beetje een vervolg op wat ik eerder heb getoond.

Dodaars in de mist

De camera heeft behoorlijk wat problemen met focussen in deze omstandigheden.
Met het nabewerken valt er wel wat te verfraaien, maar lichter dan dit
kan ik de kop niet maken. Teveel ruis is het gevolg, als ik de vogel lichter afwerk.

En het heeft ook wel iets zo.
Het water is als een spiegel en de vogel steekt mooi af tegen de grijze voor- en achtergrond.


Maar beetje bij beetje wordt het lichter en kan het zonnetje er steeds beter doorheen komen.

De enige dodaars vandaag met een visje.

Beetje poetsen.

De zwarte vlekken op de voorgrond zijn overigens geen sensorvlekken.
Het heeft puur te maken met de omstandigheden.
 Op een bepaald moment is het perfect.
Er is nog een heel klein beetje mist en dat zorgt er net voor
dat het zonlicht nog net genoeg getemperd wordt, zodat je niet van die harde schaduwen krijgt.

Natuurlijk komt er op dat moment geen mooi model langs zwemmen.
Overal om mij heen hoor ik vogels, maar geen één die zich laat zien,


Dan maar een foto van het riet gespiegeld in het water ;-)


Soms duurt het even, maar op een bepaald moment komt er altijd wel eentje dichterbij.
Soms zo dichtbij dat ze nog maar net in het beeld passen.

Dan heb ik wel een zoomlens, maar die is op dit soort momenten toch niet te gebruiken.
Doodstil moet je blijven zitten en alleen heel voorzichtig de lens in de juiste richting brengen.

Deze dodaars heeft al bijna een volledig zomerkleed.


Ik tel een stuk of 6 verschillende dodaarzen.
Daarvan zijn er al drie bijna in zomerkleed, terwijl de andere drie nog
meer het winterkleed hebben.


Grappig is het, als er eentje vlak voor mijn neus begint te roepen.

Even later duikt er opeens eentje vlak voor mij op.
Omdat ik de lens toevallig in de juiste richting heb, kan ik net het uitschudmoment vastleggen.

Iets waar ik al een tijdje naar op zoek was en alleen maar van veraf had kunnen fotograferen.
Nu echt heel dichtbij en als ik even snel op mijn schermpje kijk,
zie ik direct iets waar ik erg vrolijk van wordt.


De scherpte op de kop is er!!!!
Jammer dat het wit van de kontveren net ietsje uitgebeten is.
Maar hier ben ik echt blij mee.

De dodaarzen zijn al behoorlijk territoriaal en als er eentje op de verkeerde plek opduikt
naar de zin van een andere dodaars, dan heb je de poppen aan het dansen.
Verschillende keren zie ik dat de ene dodaars de andere achtervolgt, maar het gebeurt
iedere keer zo onverwacht, dat ik geen tijd heb om scherp te stellen.

Maar als ik aan dodaars op een meter of 25 langs zie zwemmen en een andere
op een meter of 35 omhoog zie komen, ben ik direct op mijn hoede.

En ja hoor...........
De ene dodaars komt op de andere aanstormen.


Weer zo'n foto waar ik erg blij van wordt, als ik hem op het schermpje bekijk.
Vier foto's kon ik maken en dit is de beste daarvan.
Net voordat de voorste dodaars onder water duikt om aan de toorn van de achterste te ontkomen. 


Een heerlijke ochtend wordt door deze dodaars afgesloten.

Meerkoet

Toch niet helemaal. Want een meerkoet komt nog even mooi langs glijden.

Ik wil wel graag de planning volgen en ga op weg naar de volgende locatie.
De resultaten daarvan komen dus in een volgend blogje.

Nadat ik dus een tijdje op de tweede locatie heb doorgebracht,
ga ik naar locatie nummer drie.

De dag ervoor had ik dus al gezien dat de ijsvogels alweer op
hun oude vertrouwde stekkie aanwezig waren en dan wil ik daar wel even 
een uurtje bij gaan kijken.


IJsvogel (vrouw)

Het vrouwtje houdt de wacht bij het nest.
Hier vliegt waarschijnlijk een roofvogel over en de ijsvogel
volgt deze zeer geconcentreerd.


Tsja, zo'n ijsvogel die op wacht zit, doet eigenlijk niet zoveel.
Ik heb het sterke vermoeden dat er al eieren in het nest liggen en
dat het vrouwtje daarom zo rond het nest blijft hangen.

Spiegelbeeld in het water.


Ze volgt wel wat er allemaal in het water gebeurt, maar er wordt niet gejaagd.
Af en toe verdwijnt ze voor een paar minuten in het nest, maar ik merk aan alles
dat het nest al helemaal klaar is. Als een ijsvogel namelijk nog bezig is met graven, dan 
wordt na iedere terugkomst uit de nestgang, het verenkleed flink opgepoetst.
Ook wordt dan verschillende keren een bad genomen, om al het zand van
het verenkleed af te spoelen. Dat gebeurt nu geen enkele keer.
Dus waarschijnlijk worden alleen de eitjes iedere keer geïnspecteerd.


Af en toe komt het mannetje langs vliegen en 1 keer wordt er even geland op 
de aanvliegtak die ik geplaatst heb.

Over een week of drie misschien al de eerste jonge ijsvogeltjes van dit jaar.
Het beloofd weer een goed ijsvogeljaar te gaan worden.


In een volgend blogje de middagsessie, met onder andere deze fuut.

Tot de volgende keer,
René

16 opmerkingen:

  1. Oh René, wat is dit weer ontzéttend mooi!
    geweldig zoals je die dodaarzen van dichtbij op de plaat hebt. Zo scherp, en dan die tinten van het water, super. Extra super is natuurlijk foto 14 - geweldig dat je dat moment heb kunnen vastleggen, en dan ook nog die spiegeling erbij. Wauw!!!
    En dan nog die ijsvogel zo mooi - de foto's waarop ze omhoog kijkt, zijn wel heel apart. Foto 2 vind ik trouwens ook schitterend.
    Zo zie je maar weer; begint de dag in de mist, wordt het een topfotodag. Die fuut is ook top, dus je hebt nog meer moois in petto.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dit weer mooi de dodaards heel bijzonder vooral de aankomen vliegende en dan de ijsvogel is zo super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Die mist was inderdaad een verrassing. Het duurde tot na tienen voordat het wat helderder werd. Maar ja, sfeerfoto's hebben ook wat. De reeks van de dodaars is heel fraai, qua sfeer, qua actie en natuurlijk ook met de mooie close-ups. Goed te zien is welke rol de doorbrekende zon speelde. De ijsvogel met de snavel recht omhoog levert ook een bijzonder beeld. Hoe dan ook, de ijsvogel staat er prachtig op. We gaan ongetwijfeld meer van haar zien. Ik ben benieuwd wat jij van de futen gezien hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Rene
    wat een gaffe foto's zijn dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WAUW, wat heb jij de Dodaars er fantastisch op staan! Ik vind het zowiezo hele mooie foto's, mooi van kleur en goed scherp. Echt top! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een geweldige foto's René.
    Je maakt mij stikjaloers, dit is toch puur genieten.
    Mijn complimenten, pracht platen ook al had je mist en later pas de zon.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is weer een geweldige serie, dodaars heb je er prachtig op staan, zo mooi dichtbij, ook leuke actie beelden heb je van dit kleine beestje kunnen maken. Ja, op jouw ijsvogelstek ben ik wel een beetje jaloers, lekker dichtbij huis, ik moet voor dit soort foto's toch echt naar een vogelhut :-)
    Ben benieuwd naar de futen serie, ik heb zo'n vermoeden dat je een mooie futenbalts of paring in beeld hebt gekregen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zooo.... jij bent weer lekker bezig geweest! De serie van de dodaarsjes is geweldig, 1/10/16 zó dichtbij, dat moet kicken zijn.Toch vind ik net iets meer afstand zoals nr 12 nog mooier, en ook het uitschudden van 14 is natuurlijk super!
    Van de ijsvogels springt je spiegelvogel er uit, goed gezien!!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge René, wat laat je hier weer superfoto's zien, hoe krijg je het toch altijd weer voor elkaar... wat buitengewoon knap gedaan!
    Heel mooi de dodaars zo mooi dichtbij en dan ook nog met dat fraaie lage standpunt, echt geweldig. Mooi de foto's van heel dichtbij, maar zeker ook fraai de foto's waar de dodaars wat meer ruimte heeft. foto 14 en 15 zijn natuurlijk unieke momenten, prachtig om e zien.
    Tja en van ijsvogels kan ik niet genoeg krijgen, wat laat jij hier een prachtige serie zien, bijzonder de foto's waar de ijsvogel naar boven tuurt en de mooiste foto is wat mij betreft foto 21.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is een blogje met alleen maar ohhh en ahhh's , het dodaartje is toch een prachtig vogeltje en vooral zo dichtbij in beeld weten te brengen. En dan komt er een meerkoet voorbij, even een tegenvaller wat is dat toch een saaie vogel. Droppie "mijn meerkoet" die geef ik uit de hand eten, maar een foto ervan is er niet. Droppie brengt nu wel drie waterkippies mee, daar begint al iets meer kleur in te zitten..;-) Je serie ijsvogels, wow, om van te smullen...knap gedaan om het geduld op te brengen om zo lang te wachten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schattig vogeltje is die Dodaars toch en jij hebt hem weer SUPER in beeld gebracht. Foto 14 is het helemaal maar ook van de rest ga ik kwijlen. De IJsvogelfoto's zijn schitterend en daar kan ik alleen maar van dromen.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, het is weer een blogje om te kwijlen (sorry, dat ik het zeg..) Wat een bloedmooie platen! Bij de eerste foto zie ik wel beelden voor me waar je geheel in het water verdwenen bent, wat een standpunt heb je zeg ;-) Je ligt zeker op de grond onder een camouflagenetje te koekeloeren. Ook je ijsvogel zo mooi en anders dan anders op de foto gezet. Ook de gespiegelde is heel fraai. Je ziet weer duidelijk dat geduld beloond!
    knap werk,
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het René,

    de ijsvogels zijn natuurlijk helemaal top maar deze keer val ik toch voor de dodaars.
    Wat een geweldige serie en wat een prachtige lage standpunten. Ik kan daar ook geen mooiste voor
    aanwijzen wat ik vind ze allemaal vreselijk mooi! Je maakt werkelijk echt topseries.
    Mijn complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Rene
    Dat is weer een serie om van te genieten, vooral de havik en de ijsvogel zijn mijn favoriet, maar ook de andere opnamen zijn het bekijken meer dan waard.
    groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo René je hebt weer een aardige serie geschoten.Wat een kansen bij de dodaars. Heerlijk. 12, 14! en 16 zijn erg mooi. Ook weer een paar originele ijsvogelplaten: het vrouwtje dat naar boven tuurt en de spiegeling.
    Ongelooflijk dat jij deze vogels in een halve dag voor de lens krijgt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed, dat je in je nieuwe blog nog een linkje naar dit blog zet, René, want deze had ik inderdaad gemist. Foto's met een echte wow-factor, want hoewel ik de ijsvogelfoto's erg mooi en knap vind (hoe krijg je het weer voor elkaar) val ik helemaal voor de dodaars. Wat een schitterende foto's en wat had je ze dichtbij. Héél, héél erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html