"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 26 maart 2015

Grutto's

Grutto (man)

Sinds een paar weken zijn de grutto's weer in Nederland en ieder jaar is het weer leuk 
om ze te fotograferen. De koning van de weidevogels blijft een zeer fotogenieke vogel.

Als de grutto's aankomen in Nederland kun je ze in grote groepen tegenkomen op
bepaalde plekken. Het landje van Gruiters en het Landje van Geijsel zijn bekende weilanden.
Ondergelopen stukjes land waar o.a. de grutto's eerst weer op krachten kunnen komen.
Ze moeten hun verbruikte reserves aanvullen, voordat ze aan nageslacht gaan denken.

Zijn ze eenmaal weer op gewicht dan verspreiden de grutto's zich en 
worden paartjes gevormd. 
Op dit moment nemen de paartjes hun gebieden in en komen
de mannetjes mooi op kleur.

Een bekend gebied waar veel mensen grutto's fotograferen is in de Eempolders.
Ik ga liever naar een andere polder, omdat ik daar een weggetje ken,
waar je de grutto's makkelijk dichtbij en op ooghoogte kunt fotograferen.

Tenminste,......... als ze op de juiste plekjes zitten.


De plek is zo ideaal, omdat je vanuit de auto kunt fotograferen en de weg is lager
gelegen dan het weiland. Komt bij dat een sloot een natuurlijke grens opwerpt,
waardoor de vogels zich veilig voelen en geen vluchtgedrag vertonen.
Ze blijven volledig op hun gemak.

Sinds een week hebben de grutto's hier paartjes gevormd en de juiste plekken in beslag genomen.

Tureluur

Maar behalve grutto's zitten hier ook tureluurs, scholekster, kemphanen, kieviten en watersnippen.
Uiteraard trekken dit soort vogels weer de nodige rovers aan.

Tureluur

Hoewel er hier ook wel een enkele vos rondwandelt, zijn het toch vooral de roofvogels
die hier de nodige slachtoffers maken.

Buizerds en kiekendieven zie je hier regelmatig.
Maar ook haviken, hermelijnen en wezels zoeken hier naar prooien.
En niet te vergeten........ de diverse soorten reigers.

Het grote voordeel van deze plek is, is dat de boeren erg vogelgezind zijn.
Het maaien wordt uitgesteld, het vee komt iets later de wei in en nesten worden gemarkeerd.
Voor mij is het erg belangrijk, dat het niet zo druk is met fotografen.

Alertheid is geboden met al die roofvogels

Ieder jaar is het weer leuk om de grutto's te bekijken, maar als je al een aantal jaren vogels fotografeert, is het lastig om met iets anders te komen.


Even een dutje, maar wel op blijven letten,

Grutto (vrouw)

Hoewel de dames ietsje saaier zijn qua kleur, maak ik er toch ieder jaar weer vele foto's van.
Gewoon omdat het mooie vogels zijn en ze blijven boeien.

Het poetsen van de borstveren blijft een lastige klus.


In de omgeving van het weggetje zitten verschillende paartjes grutto's
Maar ze zijn maar fotografeerbaar aan 1 kant van de weg.

Op een stukje van een paar honderd meter zitten 4 paartjes.
Eerst rij ik altijd het hele weggetje af, om te zien waar ik het beste kan fotograferen.
Het ene stukje weiland is mooier dan het andere en de ene grutto is mooier dan de andere.

Dan moet je ook nog een beetje mazzel hebben met het weer.
Maar ook met minder weer blijft het een belevenis.


De roep van de grutto is weer overal te horen, maar er zijn meer bekende geluiden te horen.


Die van de tureluur,

Witte kwikstaart

Maar ook de witte kwikstaarten laten zich flink horen en zien.


Omdat de grutto's niet veel anders doen dan eten, ga ik een iets groter rondje maken.
Gewoon even langs een aantal plekjes rijden, waarvan ik weet dat de kans op een leuke
ontmoeting erg groot is.

Paartje fazanten

Op de plek waar ik op een grote zilverreiger of roerdomp hoop, loopt dit paartje fazanten.
Ook hier is de vrouw een stuk onopvallender dan de man.
Tsja, als je op de eieren moet zitten, dan moet je natuurlijk niet opvallen.

OP een aantal vaste plekken in de polder kun je torenvalken tegenkomen.
Met noorderwind zit je helemaal goed als je vanuit de auto fotografeert.

Bijna iedere vogel heeft het liefst zijn kop in de wind en de torenvalk is daar geen uitzondering op.
Met de wind uit het noorden blijven ze heerlijk in de lucht hangen met hun kop naar je toe,

Biddende Torenvalk

Helaas moet ik ook behoorlijk tegen de zon in fotograferen en dat blijft toch lastig qua belichten.


Met een beetje manoeuvreren lukt het vaak wel om behoorlijk uit te komen t.o.v. de zon.
maar het kost een hoop tijd met nabewerken om de kleuren terug te halen.


Als de tijd begint te dringen en ik naar huis moet,
besluit ik toch nog 1x over het weggetje te rijden.


De grutto's zijn nog steeds bezig met zoeken naar voedsel, op de meest onmogelijke plekken.


De komende weken zal ik nog regelmatig over het weggetje rijden en hopelijk
de kans krijgen om bijzondere momenten vast te leggen.

O ja, deze kwam ik op de terugweg nog tegen ;-)

Goudhaantje


Tot de volgende keer,
René

21 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi dit is echt op en top voorjaar,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo René,

    Ik ben zwaar onder de indruk van je foto's. chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi René,
    Tjonge wat weer een prachtige serie, zo gaaf die grutto's.
    Maar ook de andere foto's van het kwikstaartje, de torenvalk, de fazant.
    Ik geniet altijd van je uitgebreide verslag.
    Ik ben benieuwd naar het goudhaantje.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Een mooi begin van de lente. Je hebt daar wel een gunstige plek om de weidevogels te fotograferen, want zo krijg je de mooiste standpunten. Als het weer wat mooier wordt, en vooral wat zonniger, dan kunnen we nog veel moois verwachten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Rene
    mooie voorjaars foto's het blijft een mooie vogel.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je toch een mooie headerfoto. Elke keer geniet ik er weer van. Van deze foto's trouwens ook. Prachtige serie, René. Wat me elke keer bij Grutto foto's opvalt is dat ze zo'n vreemde snavel hebben. Bij de meeste vogels zit er een scharnierpunt achter in de snavel, maar de Grutto heeft daar veel meer ruimte. Ik ben dan altijd benieuwd of dat een doel heeft (zal beslist wel, maar ik ken 'm niet). Maar dat terzijde. Die Grutto's staan er weer gelikt op, maar de allermooiste vind ik je laatste foto. Wow, wat geweldig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René
    De foto's van de Grutto en de Tureluur zijn klasse en echt wel hier en daar anders! zoals foto 5, 7, 9, en 20. De foto's van de Tureluur met dat mooie grijs, zijn ook al erg mooi. foto 4 en 12 het mooist. De kwikkies en torenvalk zeer geslaagd ,maar om er nou nonchalant een bloedmooie foto van een goudhaantje achteraan te plakken is wreed hoor :-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge René, wat weer een fraaie blog die je hier laat zien, je begrijpt dat ik kwijlend zit te kijken naar jouw mooie gruttofoto's heel fraai, ik verheug me op een vervolgserie. Maar ook de andere vogels heb je echt mooi vastgelegd, de tureluur, het nieuwsgierige kwikstaatje en ook mooi om een paartje fazant samen op de foto te kunnen zetten, zo'n kans krijg je toch niet vaak. En ja het goudhaantje staat er ook schitterend op, vrij en dan ook nog zo'n heerlijke zachte achtergrond.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige serie heb je weer geschoten René, al zijn we niet anders gewend van jou ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als ik dit zie, krijg ik veel zin om naar de polder te gaan voor de grutto's. Prachtig en gaaf dat je vanuit de auto toch zo'n laag standpunt hebt omdat de weg lager ligt. Ook de tureluur heb je prachtig. Ook je vorige blog bevatte teveel moois om op te noemen, de roofvogels zijn zoals altijd top, maar ook de wulp en dat leuke winterkoninkje vind ik geweldig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Dit is toch wel een topweggetje, hoor!. Heel mooi zoals je de grutto's hier in beeld kan krijgen. Mooi standpunt en lekker vage groene achtergronden. Foto 6 vind ik extra bijzonder - met een lichtrandje eromheen. Heel leuk vind ik de tureluur met X-benen (3).
    En oh ja, je afsluiter is een juweeltje.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René !,
    Wat heb je veel mogen vastleggen van alle Vogels die ons de komende maanden hopelijk blijven verblijden top !! groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Rene
    Wij hebben de grutto's ook al gezien, maar stonden steeds te ver weg om ere een mooie opname van te maken. Jij hebt ze heel goed in beeld gebracht, met een vage achtergrond.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt weer een mooi auto ritje gemaakt, ze staan er als modellen op, prachtig hoe en waar ze voor je zijn gaan staan. Achtergronden heb je er goed bij uitgezocht.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fraaie serie van het naderende voorjaar. Prachtig gedaan!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi René,

    Heerlijke gruttoserie, ik kan me precies voorstellen hoe je je voelt bij zo'n beleving. Het blijft een schitterende vogel, deze koning(in) van de weidevogels. Jammer dat het er ieder jaar minder worden, alhoewel sommige boeren gelukkig goed bezig zijn. Ik vind de tweede de mooiste. Hier in de omgeving zie je ze niet zo vaak, jij hebt daar dat speciale weggetje, maar ik vind het al geweldig als ik een dagje in Arkenheem kan doorbrengen. Mooi ook dat goudhaantje als toetje, maar het torenvalkje uit je vorige serie vond ik beter dan deze.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ad,

      Ik ben altijd weer blij met je kritische oog. Ook ik vind het andere torenvalkje mooier hoor ;-)

      Groet,
      René

      Verwijderen
  17. Hey René,

    een hele mooi serie van de Grutto en de andere vogels. Het lijkt wel of je hier geweest bent want mijn sessie (moet ik nog plaatsen) heeft ook een Tureluur en kwikstaart erbij hahahah.... Prachtig om te zien en ik ben ook heel blij dat ze er weer zijn hoor. Je biddende torenvalk (1e) is evengoed nog een hele mooie plaat geworden ondanks het tegenlicht. Het goudhaantje is er ook een om van te smullen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html