"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

maandag 9 maart 2015

Aalscholvers, meerkoeten en verrassende ontmoetingen

Aalscholver

In het water zijn aalscholvers super behendig, maar uit het water komen ze een
beetje onbeholpen over. Zeker als ze uit het water springen en op een paaltje
proberen te komen om even lekker hun veren droog te kunnen wapperen.

De vogel bewoog zo erg dat ik hem net niet lekker scherp op de foto heb kunnen krijgen,
maar ik plaats deze twee foto's toch, omdat het toch een mooie actie weergeeft.


Het evenwicht vinden is erg lastig voor zo'n grote vogel en er wordt dan
ook flink gewapperd met de vleugels, zodat hij niet weer in het water valt.

Deze keer tref ik een dag met drie gezichten.
Een ochtend met een beetje flets zonnetje, een beetje heiig begin van de middag
en een behoorlijk zonnig einde van de dag.

Alle drie heeft wel iets, maar voor mij is zonnig met sluierbewolking toch
het mooist om mee te fotograferen.

Maar ja, je kunt niet alles hebben.
In de ochtend kies ik een locatie, waarvan ik weet wat er zo'n beetje allemaal leeft,
maar waar het wel altijd weer een verrassing is wat er voor de lens komt.

Dodaars

Helaas laat het licht mij in de steek, wanneer er een dodaars pols-hoogte komt nemen.
Heb nog een hoop gesleuteld aan de witbalans, maar het blijft een flets plaatje.

Tafeleenden

Gelukkig is er iets beter licht, wanneer er wat tafeleend-vrouwen langs komen zwemmen,
maar het houdt niet over.
Omdat er voor de rest ook niet zoveel valt te zien, besluit ik mijn geluk elders te proberen.

Omgevallen boom met IJsvogelnest in de kluit.

Onderweg kom ik een nieuw ijsvogelnest tegen. Niet echt een fotogenieke plek
en ook weinig mogelijkheden om je goed op te stellen.

Ik blijf even hangen, om te zien of er misschien al wat activiteit is bij dit nest.
Maar nog geen ijsvogel te horen of te zien.
Bij mij om de hoek heb ik inmiddels wel al een ijsvogel een nieuwe gang zien maken.

Winterkoning

Voorlopig wordt deze lokatie gebruikt door een ijverige winterkoning.
Dat zie ik ook vaak bij andere ijsvogelnesten, die zich in een boomkluit bevinden.
Winterkoninkjes mogen graag profiteren van het werk van de ijsvogel en ik
zie ze regelmatig gebruik maken van oude nestgangen.

Roodborsttapuit (man)

Onderweg naar de auto zie ik een paartje roodborsttapuiten.
Best opvallend voor dat moment, want die komen toch meestal ietsje later naar ons land.

Roodborsttapuit (vrouw)

Ik vermoed dat ze hier wel een territorium hebben en misschien kan ik hier
de komende maanden nog wel wat leuke foto's maken.


De bewolking begint toe te nemen en ik twijfel wat te doen.
Ik besluit om toch maar naar een andere plek te gaan en hoop op beter weer.

Daar aangekomen hoor ik meerdere futenpaartjes kwetteren.

Baltsende futen

Altijd leuk als er dan een paartje eventjes een kort ritueel uitvoert op een mooi plekje.


De futenbalts is toch wel een van de mooiere fenomenen in de vogelwereld.


Dit paartje is er nog niet helemaal klaar voor en houdt er helaas snel mee op.

Nonnetje

Waarschijnlijk het laatste nonnetje dat dit jaar voor mijn lens komt.
Ze zullen snel vertrekken naar de broedgebieden.

Dan begint het weer om te slaan.
Het zonnetje komt langzaam maar zeker door.

Aalscholver

Een aalscholver laat zich droog blazen door de wind.


En door flink met z'n vleugels te wapperen gaat het hele proces ietsje sneller.
Dat wapperen levert af en toe leuke beelden op.

Aalscholver vermomd als Engel.


Af en toe zie je ze opscheppen over de lengte van de laatst gevangen vis.

"Zo groot".

Als de aalscholver zijn vleugel helemaal spreidt, zie ik dat de spanwijdte een 
heel stuk groter is dan ik verwacht had.

En zo zoekt een aalscholver naar zijn prooi ;-)

Dit is de manier voor de aalscholver om zich weer in het water te laten glijden.
Niet 1 van de meest favoriete vogels om tegen te komen, maar een 
prachtig dier om eens uitgebreid te bekijken.

Hoewel het zonnetje nu lekker doorkomt, is er (behoudens de aalscholvers) erg weinig te zien.

Ik ben benieuwd of er inmiddels al wat zomergasten zijn gearriveerd en besluit een 
stukje te gaan rijden en de omgeving te verkennen.

Onderweg zie ik een raar soort gans.

Een kruising tussen een Brandgans en een Canadese Gans?

Fazant

De eerste scholeksters laten zich ook weer zien in de polder.

Grote Zilverreiger


Jagende zilverreiger zijn fantastisch om naar te kijken.
Vooral hoe je pijlsnel de focus verleggen van het ene punt naar het andere punt.
Ik vraag mij altijd af, hoe ze zo snel merken dat er ergens anders een mogelijke prooi aanwezig is.

Ik merk dat de grutto's in ieder geval nog niet aanwezig zijn.
De meerkoeten zijn al druk bezig met de lente.

Meerkoet

Knuffelen

En badderen.

Met deze uitschuddende meerkoet eindigt een dagje fotograferen.
Gelukkig worden de dagen weer een stuk langer en kunnen we 's ochtends wat eerder aan de gang.

Tot de volgende keer,
René

13 opmerkingen:

  1. Hoi René
    Wat een mooie foto's ik kijk elke keer met bewondering naar je foto's.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Wat heb je weer mooie fotomomenten gehad vandaag!
    Ik vind de tafeleenden wel mooi in dat licht en flets of niet, de dodaars is wel heel mooi zacht/scherp. de Robotaps zijn om te kwijlen :-) wat ben ik toch gek op deze soort, en wat een geweldige foto's heb je te pakken. Ik hoop er nog heel wat te zien. Ze broeden ieder jaar vlak bij mij om de hoek. Heb er vandaag nog naar gezocht. De Aalscholvers zeer fraai en erg grappig die engel en opschepper (zo...groot ;-) de knuffelende meerkoeten, mooi, en wat anders dat die bekvechters van mijn blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    Je hebt toch wel een superplek waar je de foto's met het lage standpunt hebt kunnen maken.Ook al is het licht niet helemaal naar je zin, mooi zijn de opnamen toch wel. Baltsende futen heb ik nog niet gezien, wel een paring in het riet. In de polder zijn de trekvogels weer te zien: ik heb al grutto's, kemphanen en lepelaars gezien. Vissende (zilver)reigers zijn altijd boeiend om te volgen, ook al is de prooi soms erg klein. De lente is begonnen, we kunnen ons er weer op verheugen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Je had weer een prachtige dag met veel soorten voor de lens.
    De dodaars van foto 3 vind ik echt geweldig, tja de aalscholvers zijn altijd leuk om vast te leggen, zeker als ze in de broedtijd zijn, heel mooi met de witte veertjes in de nek.
    Leuk om te zien hoe de meerkoeten aan het knuffelen zijn.
    Kortom weer een schitterende serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een heerlijk vogelblogje, de dodaars heb je mooi zeg en de futenbalts, ieder jaar hoop ik dat te kunnen fotograferen, maar je moet geluk hebben dat het gebeurd en dat je dan ook net zo'n mooi standpunt hebt als jij hier, prachtig.
    De aalscholver steelt toch wel de show, heel erg mooi. En die vreemde gans, in de poelgeest polders loopt er ook zo eentje..
    https://lh6.googleusercontent.com/--YJHV4-JCRY/VPnjEMT4XOI/AAAAAAAAs7k/l-Ch58Zo4so/s288/gans%2520poelgeest%252006MAR15.jpg
    gr. Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een pracht foto's zoals altijd Rene.
    Zoveel soorten en zo mooi in beeld gebracht, mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi, die Aalscholver in actie, René. Misschien niet je meest favoriete vogel, maar toch best intrigerend. Mooie serie weer. Ik heb hier ook weer Scholeksters gezien. Je laatste foto van de spattende Meerkoet is prachtig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat weer een fraaie serie René en inderdaad goed te zien wat de invloed van het licht is. Ik kan me voorstellen dat je bij de dodaars graag wat meer licht had gehad, maar desondanks toch een begerenswaardige opname met een mooi laag standpunt.
    Mooi het paartje roodborsttapuiten, die zij echt een stuk vroeger dan andere jaren. fraai ook de beelden van de balts met de mooie lage standpunten en een mooie neutrale omgeving. De gans is inderdaad een hybride brandgans/gr.Canadese gans ik heb al eens een blogje gemaakt over allerlei hybrideganzen, komt best veel voor.
    De grote favoriet van deze blog is voor mij de aalscholver en de allermooiste foto vind ik foto15, prachtig van houding en super mooi belicht.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is weer mooie serie, zoals altijd. Mooie actiefoto's van de aalscholver. Blijft toch een mallotig beest. Mijn roodborsttapuiten vallen helaas weer in het niet vergeleken bij jouw vogeltjes.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,

    Een dag met vele soorten, waarvan ik je futen en het nonnetje de mooiste vind. Roodborsttapuiten heb ik hier eigenlijk de hele winter door wel gezien, ik vermoed dat ze door de zachte winter niet weggetrokken zijn, althans een aantal. Vreemde gans inderdaad en ik denk dat je vermoeden wat betreft de kruising juist is. Leuke serie weer waarvan ik wel vind dat je eerste aalscholvers wat "hard" overkomen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

  11. Hoi rené,

    Je hebt weer een aardig assortiment bij elkaar geschoten.
    Over het dodaarsje ben je zelf niet zo tevreden, maar ik vind het een van de mooiste foto's van deze serie, zulk mooi zacht licht.
    Leuke gedragserie van de aalscholvers en je commentaar erbij maakt het nog leuker ;-)
    Futen zijn zoals altijd weer prachtig vanuit je lage standpunt,
    Lekkere platen van de roodborsttapuit!
    Bij het winterkoninkje zou ik er zelf aan de onderkant een stuk afhalen, dan oogt de foto in mijn ogen veel evenwichtiger.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    echt een hele mooie serie van al deze vogels en vogeltjes. De tweede serie van de aalscholver vind ik inderdaad een stuk mooier dan de eerste alhoewel de eerste inderdaad ook actie heeft. Het nonnetje vind ik echt heel jammer. Net niet helemaal scherp en geen licht in het oog maar toch een prachtige plaat gezien de weersomstandigheden. De roodborsttapuiten.zijn werkelijk fantastisch mooi. Daar zie ik echt wel een beetje groen van hihi.... Foto 19 is werkelijk een superfoto. Zo gaaf als die overkomt hahahaha.... echt geweldig. Ik heb weer heerlijk zitten genieten hier.

    Grotjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie ook weer, René.
    Je aalscholver-engel vind ik heel erg leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html