"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 1 maart 2015

Nonnetjes en een Torenvalk

Nonnetje

Op sommige momenten kan het behoorlijk lastig zijn om je te focussen
op een vooraf gekozen onderwerp.

Ik was bewust op zoek gegaan naar baltsende futen, maar als er dan een soort
langs komt zwemmen, die ook erg fotogeniek is, dan is het lastig om keuzes te maken.

Baltsende Futen

Terwijl de futen hun balts opvoeren op een schitterende plekje, zie ik tegelijkertijd
iets wits boven water komen op een meter of 10 bij mij vandaan.
Ik weet direct dat het een nonnetje is en het begint meteen te kriebelen.

Wat ga ik nou fotograferen?
De dichtbij baltsende futen of het nonnetje?
Het wordt al helemaal lastig als ik zie dat er ook een vrouwtje aan komt zwemmen.

Normaal stoppen de futen na een seconde of 20, maar ze blijven nu maar doorgaan.
Zo dichtbij krijg ik ze echter niet snel nog een keer, dus ik laat de nonnetjes voor wat ze zijn.

Als de futen klaar zijn, draai ik direct de camera naar de plek waar de nonnetjes lagen.
Ik zie ze nog net de bocht om zwemmen..........

Dan begint het wachten.........
Nonnetjes zijn behoorlijk actieve vogels en de kans dat ze nog een keertje
terugkomen is erg groot.

Paartje Grauwe Ganzen

Tijdens het wachten op de terugkeer van de nonnetjes, vermaak ik mij met een 
stelletje grauwe ganzen.
Het grappige van grauwe ganzen is, is dat ze snel doorhebben dat er iets niet helemaal
in de haak is. Ze kunnen echter niet exact duiden wat het nou is en
dan zie je hoe ze op hun hoede zijn.


Vaak kiezen ze toch maar het zekere voor het onzekere en verdwijnen snel uit beeld.

Dan zie ik een wit met zwart koppie de bocht omkomen.
Op een niet fotografeerbare plek blijven ze rustig liggen.
Ze doen het er gewoon om.

Nonnetjes zijn nogal schuw, dus ik laat de lens liggen in de richting waarin hij nu wijst.
Die is namelijk gericht op de plek waar ik hoop dat het nonnetje komt.

Nonnetje

En ja hoor...... Na een tijdje komt het kleinste lid van de familie van de zaagbekken naderbij.
Het nonnetje is een echte wintergast en is in die periode voornamelijk te vinden
rondom het IJsselmeer.


Het plekje waar ik ze vaak zie, ligt daar niet zo gek ver vandaan en hoewel er
aardig wat nonnetjes rondzwemmen in de omgeving, komen ze op dit plekje regelmatig jagen.
De door sommige verfoeide paaltjes die hier in het water staan, trekken de visjes aan
waarop de nonnetjes jagen.

Maar ik probeer al tijden een nonnetje te fotograferen met een visje in de bek,
maar dat wil maar niet goed lukken.
Ze vangen altijd een prooi met slecht licht, waardoor iedere foto dan de prullenbak in gaat.


Erg fijn is het wel dat er nu eens een nonnetje gewoon even rustig ronddobbert,
in plaats van constant heen en weer zwemmen en onderduiken.


Het vrouwelijke gedeelte van het stel is wat schuwer en blijft op een rotplek
een  beetje dobberen. Dit is nog de meest mooie foto van de reeks.
Ik had ze graag baltsend op de foto gehad, maar daar hadden ze geen trek in.

Omdat het in deze tijd van het jaar toch snel koud wordt aan de waterkant,
zoek ik de auto op om een rondje langs een aantal plekjes te maken.

Buizerd

Deze buizerd is ook druk bezig met de balts.
Helaas vinden de baltsvluchten met twee andere buizerd te hoog in de lucht plaats.


Gelukkig komt de vogel nog wel even mooi langs vliegen net voordat ik verder wil rijden.

Kievit

De kieviten nemen hun plekjes alweer in.
Ik zie geen grotere groepen meer, maar wel veel alleenstaande vogels.

Torenvalk

Ook de mannetjestorenvalk is weer druk aan het jagen in zijn eigen territorium.


Erg leuk is dat hij deze keer ook even rustig op een paaltje gaat zitten.


Geduldig wacht ik op het moment dat hij wegvliegt, zodat er misschien een mooie actiefoto in zit.
Maar het gebeurt altijd net op het moment, dat je het niet meer verwacht.

Ik wordt namelijk afgeleid door een ander soort vogeltje, dat ik ineens voorbij zie vliegen.

Een roodborsttapuit gaat heerlijk in een rietstengel zitten.
Die verwacht ik nou echt niet op deze plek in deze tijd van het jaar.
Dan zie ik ook een vrouwtje vliegen. Mooi een paartje roodborsttapuiten op een prachtig plekje.

Daar ben ik een paar dagen later voor teruggegaan en de foto's daarvan volgen in een ander blog.

Terwijl ik naar de tapuitjes kijk, zie ik de torenvalk wegvliegen.

Biddende Torenvalk

Het valkje hangt nu prachtig boven een dijkje en ik hoop dat hij nog ietsje dichterbij komt
en op ooghoogte doorgaat met jagen. Helaas gooit een fietser roet in het eten.
Dit is dan tevens het teken voor mij om maar weer richting huis te gaan.

De tapuitjes en de foto's van een paar andere verrassende momenten van het nieuwe
uitstapje zullen in een volgend blogje komen te staan,
Maar eerst een heel ander soort blogje.

Jachtluipaard

Tot de volgende keer,
René

14 opmerkingen:

  1. Zoals altijd prachtig foto werk René, zo mooi de nonnetjes op het water.
    Ook de andere foto's zijn natuurlijk mooi en het jachtluipaard staat er geweldig mooi op, ben benieuwd naar je volgende blog.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn Nonnetjes toch prachtige vogels en dat zwart/witte verenpak komt heel mooi uit tegen het blauw. Foto 5 wint het dit keer wat mij betreft. De Cheetah staat er ook prachtig op, ben je op safari geweest ? ;-)

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha René,
    leuk dat het je nu gelukt is met dat prachtige nonnetje. Ook de andere vogels heb je weer schitterend vastgelegd.
    En wauw, het jachtluipaard heb je wel heel mooi in beeld. Ben benieuwd naar je volgende blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat nonnetje staat er prachtig op zonder de andere tekort te willen doen.maar dat jachtluipaard lijkt mij toch een uitdaging van een hogere klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi René,
    Je krijgt het steeds wel mooi voor elkaar om de Nonnetjes er zo mooi op te krijgen, TOP! De Futen ook mooi, ik snap je dilemma ;-). Van de Torenvalk heb je ook al hele fijne platen gemaakt. Genieten hoor!
    En het jachtluipaard komt wel binnen hoor! Dat beloofd wat.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super, die foto's van het Nonnetje, René. De andere zijn natuurlijk ook geweldig. Vooral het Torenvalkje op het paaltje met die mooie achtergrond, vind ik erg mooi (terwijl ik weet dat die vliegende veel moeilijker is). Al met al weer een geweldige serie. Dat Jachtluipaard staat er prachtig op. Ik ben benieuwd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René, wat weer een prachtig verhaal en foto's.
    Ik geniet altijd van jou belevenissen.
    Het nonnetje is voor mij echt een topper hoor, perfect belicht en prima scherp.
    Leuk dat meneer torenvalk ook even op het paaltje ging zitten.
    Met het jachtluipaard maak je mij echt nieuwsgierig naar het volgende blog.
    Groetjes Irma
    PS, Ik heb de eekhoorn gefotografeerd vanuit het open raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha een luxeprobleem dus, welke mooie vogels leg ik het eerst vast. Goede keuze om je te blijven richten op de futen en knap dat je
    vervolgens zoveel geduld hebt om de nonnetjes nog weer af te wachten en het heeft geloond, prachtig belicht en wat een mooie kleuren
    ook in de achtergrond. Jammer dat het vrouwtje zo'n belabberd plekje zocht, die paal staat wel heel storend in beeld.
    Erg fraai ook de zittende torenvalk van foto 14, zo wil ik ze ook nog graag eens maken.
    En ja dat jachtluipaard is even heel andere koek, ik ben benieuwd naar de rest.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh... die nonnetjes zijn toch wel jaloersmakend hoor, zulke mooie vogels, en dan al die prachtige kleuren in de achtergrond en dat fijne lage standpunt ( ligpunt).
    Voor vrouwtje non moet je nog wel een keer in de herkansing, want deze foto is toch niet moeders mooiste...
    Heb ook bewondering voor je vogels in de vlucht, dat krijg ik nog steeds niet voor elkaar.

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Over het lage standpunt is al vaak iets gezegd. Als je een geschikte plaats gevonden hebt geeft het een absolute meerwaarde aan de foto's. Het mannelijke nonnetje is geweldig gefotografeerd, moeilijk te verbeteren. Wat een dilemma had je overigens. Wel een meevaller dat je geen spijt hoeft te hebben van je keuze. Dat gaat wel eens anders. De torenvalk op de paal en de vliegende buizerd zijn ook heel fraai geworden.
    Intrigerende cliffhanger :-)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zucht.... prachtige, scherpe foto's van de nonnetjes (mannetje) en futen. Die kleuren zijn geweldig en zo mooi het lage standpunt. Ook geniet ik van je torenvalk. Ongelooflijk wat jij op 1 dag voor je lens krijgt. Nrs 1, 2, 7 en 14 zijn voor mij de toppers.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoals altijd prachtig foto werk René,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,

    Wel eerder al even gekeken en was in de veronderstelling dat ik hierop al had gereageerd, maar kennelijk later aan de aandacht ontschoten. Maar uitstel is geen afstel, zeker niet voor deze hele mooie nonnetjes. Wat heb je ze hier prachtig in beeld gekregen zeker bij foto nr. 5 maar nog mooier bij nr. 7. En natuurlijk werkt dat lage standpunt in belangrijke mate mee, maar zie ze maar eens zo dichtbij te krijgen, klasse!!. Het vrouwtje staat er ook prima op, misschien zou je nog een kleinere uitsnede kunnen overwegen, zodat die rietkraag wegvalt. Natuurlijk zijn ook je andere foto's mooi, maar voor mij vormen de nonnetjes toch de jus op de aardappelen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey René,

    prachtig prachtig de foto's van de nonnetjes. Deze kleine zaagbek is ook zo gaaf om te zien.
    Jij had het geluk ze wel dichtbij te kunnen fotograferen. Bij mij bleven ze echt ver weg zitten maar dat kwam ook door de harde wind.
    Ik zit echt te genieten van deze mooie eenden. Helaas gaan ze ook zo weer weg (als ze al niet vertrokken zijn) en dan moeten we weer wachten tot volgend jaar. Kievit staar er ook parmantig op met zijn mooie Kuifje en dat is ook zo voor de Torenvalk.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html